کنترل تورم مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد است

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: کنترل تورم در میان مدت و بلندمدت مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد و تکمیل زنجیره‌های تولیدی است لذا در بخش سیاست ارزی باید تولید مبتنی بر صادرات تقویت تا با افزایش عرضه توان کنترل و مدیریت ارزی فعال شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، محمد قاسمی ششده در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران، اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده از اقتصاد ایران نشان می‌دهد که شوک‌های ارزی عامل مهمی در ایجاد تورم کشور هستند زیرا افزایش نرخ ارز منجر به تشدید هزینه‌های تولید و فشار هزینه‌ای می‌شود و در نهایت تورم را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: بنظر می‌رسد این مسئله به دلیل ضعف و ناتوانی بخش تولید کشور رخ می‌دهد و بر اساس همین دیدگاه در ایجاد تورم علاوه بر بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی نیز موثر بوده و وظایفی دارند.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تورم کشور به مشکلات بخش حقیقی اقتصاد برمی‌گردد، اظهار داشت: در شبکه‌های حلقه پیشینی و پسینی تولید کشور واسطه‌های کمی حضور دارند و زنجیره تولید کشور کامل نیست که این مسئله منجر به رقابت‌پذیری پائین تولید می‌شود. به همین علت در ایران بسیاری از تولیدات به نهاده‌های وارداتی وابسته هستند و براین اساس افزایش نرخ ارز در مدت کوتاهی اثرات خود را بر بخش تولید کشور می‌گذارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: با افزایش نرخ ارز و فشار هزینه، تقاضا برای سرمایه در گردش افزایش می‌یابد و بخش زیادی از آن با سازوکار خلق اعتبار توسط بانک‌ها تامین می‌شود که تورم‌زا است.
قاسمی تاکید کرد: کنترل تورم در میان مدت و بلندمدت مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد و تکمیل زنجیره‌های تولیدی است که در آن مزیت رقابتی داریم و همچنین اصلاح مقیاس تولید در بنگاه‌های کشور که این موضوع وظیفه مهم وزرای بخشی است.

کد خبر 72252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =