بذرپاش: امکان ثبت رایگان خرید و فروش مسکن روی سامانه خودنویس فراهم می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه سامانه خودنویس با هدف رایگان شدن اجاره نامه بین موجر و مستاجر راه‌اندازی شده است، گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، از سال آینده خرید و فروش ملک در این سامانه اجرایی خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سامانه با هدف شفاف‌کردن معاملات، مدیریت بازار و کاهش قیمت تمام شده مستاجر و کمک به حرکت به سوی اسناد رسمی که دستور و خواست مقام معظم رهبری بود، انجام شده است.

بذرپاش با بیان آنکه تاکنون یک میلیون و ۲۶۸ هزار نفر از این سامانه استفاده و ۳۴۷ هزار و ۸۷۵ نفر نیز در این سامانه قرارداد خود را ایجاد و بیش از ۸۷ هزار و ۴۳۵ نفر قرارداد خود را نهایی کرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم که سامانه‌های دیگر را خاموش و همه را به این سامانه متصل کنیم که هم کار برای مشاوران املاک ساده‌تر شود و هم مردم راحت‌تر باشد.

اعطای زمین به ۱۰ هزار متقاضی همزمان با اعیاد شعبانیه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به یمن عید بزرگ نیمه شعبان و در قالب برنامه های مختلف، در ۱۰ استان کشور به ۱۰ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت زمین اهدا می‌شود، افزود: با احتساب واگذاری زمین به این ۱۰ هزار متقاضی و با پایان پویش سوم و در پاسخ‌ به درخواست مشمولان طرح جوانی جمعیت، مجموع واحدهای اعطا شده به مشمولان طرح جوانی جمعیت به ۶۸ هزار و ۳۴۷ واحد است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما تا پایان امسال ۷۰ هزار متقاضی است که این برنامه را محقق خواهیم کرد، اظهار داشت: از سال آینده امکان ثبت رایگان خرید و فروش مسکن روی سامانه خودنویس نیز فراهم می‌شود.

نرخ رشد مسکن و ساختمان به مثبت ۲.۸ درصد رسید

وی افزود: نرخ رشد مسکن و ساختمان با استناد به مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با رشد منفی ۱.۸ درصد مواجه بودیم و این عدد در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به مثبت ۲.۸ درصد رسیده است. متغیرهای دیگری همچون عوارض شهرداری‌ها و بیمه نیز در این مورد اثرگذار است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در حوزه نهضت ملی با عدد بیش از دو میلیون و ۲۴۰ هزار عملیات در قالب‌های مختلف مواجه هستیم گزارش آن هم ارائه شده و امید است تا پایان سال گزارش جامع‌تری از عملیات ۱۴۰۲ خدمت اهالی رسانه بیان کنیم.

بذرپاش افزود: همه اینها نشان می‌دهد که ما باید برای بخش ساختمان به تکنولوژی‌های جدید هم مسلط شویم. برخی شرکت‌ها در داخل تکنولوژی‌های خوبی را اخذ کردند به ویژه در حوزه سرعت ساخت و کاهش قیمت تمام شده تا ما بتوانیم در زمان کوتاه این کار را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: بخشی از سیاست‌های ما در این دوره به تک طبقه و ویلایی‌سازی اختصاص پیدا کرده است از این رو احساس کردیم در این روش چندان نیازمند تکنولوژی برای فضای ساختمان نیستیم البته برای بلندمرتبه نیازمند تکنولوژی‌های با سرعت ساخت بالاتر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۵۰ درصد از عملیات ساخت ما به حوزه‌های تک طبقه و ویلایی اختصاص پیدا کرده است. البته این عدد کلی است. سیاستگذاری وزارتخانه به این سمت رفته است و در حوزه تامین زمین روستایی و شهری و واگذاری به افراد این سیاست را دنبال می‌کنیم زیرا احساس می‌کنیم خانواده‌ها رضایتمندی بیشتری خواهند داشت و این خانه‌ها مناسب‌تر و با کیفیت زندگی بهتری برای متقاضیان خواهد بود.

برای ساخت مسکن بیشتر به منابع مالی نیاز داریم تا تکنولوژی خارجی

بذرپاش در واکنش به خبر مشارکت چینی‌ها در ساخت‌وساز مسکن و اینکه چینی ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کرده ایم، افزود: هدفگذاری ما بیشتر آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است و به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم.

بذرپاش ادامه داد: در برخی تکنولوژی ها چینی ها دستاوردهایی داشته‌اند ولی ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشدهای خوبی داشتیم و نیازمندی و وابستگی‌مان حداقلی است، ضمن آنکه بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه ها را سرعت بیشتری بدهیم.

کد خبر 71799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =