پورابراهیمی: نباید هزینه‌های جاری و عمرانی را به قیمت تولید تورم تامین کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هیچکس نمی‌پذیرد هزینه جاری و عمرانی کشور به قیمت تولید تورم در نظام اقتصادی و برداشتن از جیب مردم تامین شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گویی درباره ناترازی بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: اظهارنظر دولت و مجلس در مورد بودجه شاید در یک جایی محل اختلاف باشد اما از این جهت که دولت بیان می‌کند مصارف دیده شده باید گفت فراتر از منابعی است که امکان تحقق دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از طرفی مجلس هم در ارتباط با این موضوع بیان می‌کند که اگر مصارفی را متفاوت یا بیش از سقف بودجه که در گذشته در لایحه آمده مدنظر قرار گرفته است منابع جدید برای آن تعریف کرده‌ایم.

پورابراهیمی گفت: اصل ناترازی را چه مجلس و چه دولت هیچ‌کدام قبول نمی‌کنند و هیچ‌ کارشناسی نیست که بگوید ما ناترازی را قبول داریم. دلیل آن هم این است که آثار ناترازی بودجه یعنی فاصله بین کاهش منابع با افزایش مصارف به طور طبیعی منجر به وضعیت نامناسبی می‌شود و دولت برای اینکه بتواند این فاصله را پر کند از روش‌هایی که باعث ایجاد افزایش پایه‌پولی، حجم نقدینگی و تورم خواهد شد، استفاده می‌کند.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌پذیرد که ما هزینه جاری یا کار عمرانی کشور را به قیمت تولید تورم در نظام اقتصادی و برداشتن از جیب مردم به شکل غیرمستقیم جلو ببریم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرف من این است که اگر اصل ناترازی مورد قبول است آیا این ناترازی تعریفی دارد و مشخص است؟ اگر مجلس چیزی به بودجه اضافه کرده و یا تغییراتی در آن ایجاد کرده که مبنای آن منابع درآمد پایدار نیست به طور طبیعی این کار، اثرات منفی بر معیشت و زندگی مردم دارد و آثار آن مشخص است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه علمی و تخصصی هم بر همین است و کارشناسان خارج از دولت هم همین نظر را قبول دارند و عملا امکان اینکه ما بتوانیم آنچه که تعهدات دولت است را فراهم کنیم، امکانپذیر نخواهد بود.

وی گفت: به عنوان نمونه ما در سال گذشته نزدیک بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مولدسازی دیده بودیم که کمترین میزان در تاریخ مولدسازی در بودجه ۱۴۰۳ بود. اگر ما در مجلس این عدد را افزایش دادیم و گفتیم ۱۰۰ همت، نباید به ۲۰ همت تبدیل شود بلکه باید به ۱۵۰ همت تبدیل شود و منابع و روش اجرای آن را هم در نظر گرفتیم اگر دولت بگوید این بیش‌برآورد است، حتما محل اختلاف خواهد بود.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: به عبارتی ما باید تعریف دقیق علمی و کارشناسی از ناترازی بودجه ناشی از افزایش مصارف نسبت به منابع ایجاد شده داشته باشیم و آن را مبنا قرار دهیم.

پورابراهیمی بیان کرد: بنابراین اگر در جایی مبنای افزایش میزان هزینه‌ها و مصارفی که از سوی مجلس در بودجه دیده شده پایه درآمدی نداشته باشد طبیعتا در نگاه مجلس و دولت حتما اشکال ایجاد می‌کند و ما هم کاملا با آن مخالف هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که همیشه صحبت بر این بود که بودجه جاری کشور به منابع پایدار گره بخورد که یکی از این منابع مالیات است، منابع نفتی یا فروش اوراق یا فروش املاک منابعی هستند که نمی‌توان از آنها به عنوان منابع پایدار یاد کرد، گفت: من فرمایش شما را کاملا قبول دارد. من می‌گویم ما بخشی از منابع‌مان را برای اینکه حوزه‌های تصمیم‌گیری‌ را با رویکردهای تخصصی همراه کنیم یکی از آن سرفصل‌های آن مولدسازی است این هم یکی از حوزه‌های ما است یعنی مولدسازی می‌تواند مستمر هم اتفاق بیفتد.

وی در واکنش به این مطلب که اینکه دولت و مجلس معتقد بودند که مولدسازی نباید خرج هزینه‌های جاری و تسویه بدهی ها اختصاص یابد بلکه باید صرف سرمایه گذاری شود، گفت: این حرف کاملا درست است. من معتقدم که ما باید مولدسازی را به اجرای طرح‌های عمرانی متصل کنیم یعنی منابع مولدسازی باید در طرح‌های عمرانی هزینه شود و هزینه‌های جاری باید از محل مالیات‌ها و امثال آن پرداخت شود و مازاد آن از طریق روش‌های درآمدهای نفتی و بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی فراهم شود.

پورابراهیمی افزود: با هرگونه منابع و مصارفی که منابع آن منابع پایدار نباشد و برای دولت ایجاد مشکل کند اگرچه در ردیف و عدد بودجه قرار بگیرد می‌تواند آثار و پیامدهای منفی بر حوزه عملکرد اقتصادی کشور داشته باشد.

کد خبر 71223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =