وزیر جهاد کشاورزی: محدودیت منابع آبی جایگاه گیاهان دارویی را متمایز می‌کند

وزیر جهادکشاورزی گفت: محدودیت منابع آبی کشور و تغییر الگوی کشت مبتنی بر چالش‌های اقلیمی، بیش از پیش جایگاه گیاهان دارویی که عموما رشد مقطعی داشته و متحمل به کم آبی است را متمایز می کند.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدعلی نیکبخت روز یکشنبه در پیامی به نخستین همایش به‌نژادی گیاهان دارویی در دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: گرچه اولویت اول بخش کشاورزی ایجاد امنیت غذایی پایدار است اما نقش غیرقابل انکاری در توسعه کسب و کارهای غذایی و ثروت آفرینی برای ایران اسلامی نیز دارد.

وی تاکید کرد: میهن عزیز ما با تنوع آب و هوایی فوق العاده دارای پتانسیل بالا و قابل توجهی در تولید انواع محصولات گیاهی به ویژه گیاهان دارویی است به طوری که در حال حاضر در زمینه تولید برخی از این محصولات جایگاه جهانی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور حتم ارتقای این جایگاه می تواند نقش به‌سزایی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، لازمه رسیدن به چنین هدف والایی استفاده بهینه از منابع پایه و نهاده های کشاورزی است.

نیکخبت گفت: در آینده جایگاه خاص گیاهان دارویی به طور قابل ملاحظه ای در تغییر و اصلاح الگوی کشت و بهره برداری از مراتع به چشم خواهد آمد و در این راستا تولید انواع سازگار با منافع مختلف کشور و متناسب با اهداف کاربردی متفاوت، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در دنیای امروز کشورهایی که توانستند تولید محصولات کشاورزی خود را برپایه پژوهش های علمی و تکنولوژی های جدید برنامه ریزی کنند، حرف اول را می زنند.

نیکبخت تصریح کرد: فاصله گرفتن بخش گیاهان دارویی در فرایند ژنتیک و به‌نژادی در مقایسه با سایر گونه های گیاهی در عین داشتن تنوع بسیار بالای ژنتیکی گیاهان دارویی کشور نقصان بزرگی است که به نحوی در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی اثر گذاشته و در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی اثر داشته است.

وی افزود: گیاهان دارویی از حیث تنوع زیستی، حفاظت از خاک در اراضی شیب دار، جلوگیری از ریزگردها، حفظ اکوسیستم گیاهی و حتی حشرات و جانوران در بخش های خام فروشی در زمینه های مختلف مانند ادویه جات محصولات فراوری شده در طب سنتی، مدرن و در فرآورده هایی نهایی دارویی، آرایشی و بهداشتی دارای اهمیت بسیار بالایی است و رشد و توسعه آن نیاز به همکفری، شبکه سازی و تلاش روز افزون ذی‌مدخلان این حوزه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در این گردهمایی علمی که برای اولین بار به طور خاص متخصصان و فعالان عرصه ژنتیک و به نژادی کشور از دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و اجرایی کشور گردهم امده اند امید دارم تا با هم افزایی و همگرایی علمی ضمن ایجاد شبکه های تحقیقاتی موثر راهکارهای عملیاتی و برنامه محور در حوزه به نژادی گیاهان دارویی ارائه شود.

وی گفت: بدین وسیله از برگزارکنندگان همایش به ویژه پژوهشگاه افضلی پور دانشگاه شهید باهنر کرمان و همه اعضای هیات علمی این پژوهشگاه و اتحادیه انجمن های گیاهان دارویی کمال تشکر را دارم و امیدوارم با ارائه راهکارهای سازنده در حوزه چالش های پیش روی سایر گیاهان دارویی از فرایند اصلاح رقم تا ساخت بذر و فعالیت در قالب شرکت های دانش بنیان گره گشای توسعه صنعت گیاهان دارویی، تثبیت جایگاه گیاهان دارویی در فرایند اصلاح الگوی کشت، تسهیلگر و شتاب دهنده تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی باشیم.

نخستین همایش به‌نژادی گیاهان دارویی روز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت.

این همایش به همت پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی پژوهشگاه افضلی پور دانشگاه شهید باهنر کرمان، اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی ایران و نیز با حمایت بخش خصوصی طی روزهای هشتم و نهم بهمن ماه جاری در حال برگزاری است.

کد خبر 71137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =