افزایش تعاملات تجاری ایران و هند با تکیه بر نقش تعاونی‌ها

رئیس اتاق تعاون ایران با «رودرا گاراو» سفیر هند دیدار و در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور، ایجاد بازار تهاتری میان فعالان اقتصادی دو کشور را پیشنهاد داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی با معرفی توانمندی‌های بخش تعاون در ایران بیان داشت: تعاون در کشور ایران جایگاه مهمی دارد و بخش عمده‌ای از محصولات ایرانی توسط بخش تعاون در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: تعاونی‌ها در تمام بخش‌های اقتصادی حضور فعال دارند و بخش قابل توجهی از تولید در کشور ما توسط تعاونی‌ها صورت می‌گیرد و با توجه به حجم مبادلات ایران و هند، لازم است که این حجم را افزایش دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به ظرفیت بزرگ تعاونی‌ها در کشور، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۸ میلیون نفر عضو این تعاونی‌ها می‌باشند.

وی با اشاره به حجم ۳میلیارد دلاری تعاملات تجاری دو کشور ایران و هند، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تعاونی‌ها در ایران و شناختی که از تعاونی‌های هند وجود دارد به نظر می‌رسد تعاونی‌های دو کشور می‌توانند سطح تعاملات تجاری ایران و هند را افزایش دهند.

ایجاد بازار تهاتری میان ایران و هند

عبداللهی بر ضرورت گسترش ارتباطات میان اتاق تعاون ایران با سازمان ملی تعاون هند تاکید و تصریح کرد: ما روابط نزدیکی با این سازمان داشته و با توجه به این روابط، می‌توانیم گسترش تعاملات تجاری را برنامه ریزی کنیم.

وی ایجاد بازار تهاتری میان ایران و هند را برای تامین نیاز کالایی فعالان اقتصادی دو کشور پیشنهاد داد و افزود: با ایجاد صندوق ریالی و روپی در دو کشور می‌توان بدون نیاز به استفاده از دلار در تعاملات مشکلات مالی فعالان اقتصادی را حل کرد.

عبداللهی همچنین حضور فعالان اقتصادی دو کشور را در یک نمایشگاه یا رویداد مشترک برای شناسایی فهرست کالاهای مورد نیاز طرفین پیشنهاد داد. وی افزود: با انجام تبادلات تهاتری بخش بزرگی از هزینه‌های طرفین کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هند به عنوان شریک عمده تجاری ایران در طی سال‌های متمادی و به خصوص در شرایط تحریم بوده است، ادامه داد: قدمت طولانی نهضت تعاون در هند و گستردگی بالای آن در این کشور، پیشینه و مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، توانمندی بخش تعاون ایران در حوزه‌های مختلف و علاقه‌مندی جهت اشتراک تجارب خود با دیگر کشورها از عوامل مهم برای توسعه روابط تجاری دو کشور است.

پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اتاق تعاون ایران و هند

وی با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اتاق تعاون ایران و هند، در راستای پیگیری و عملیاتی کردن توافقات مطروحه خاطرنشان کرد: اتاق تعاون ایران آمادگی خود را جهت همکاری با شرکت‌های هندی در قالب اعزام و میزبانی از هیئت‌های تجاری اعلام می‌کند.

وی همچنین همکاری، ارتباط و اشتراک دانش و تجربه بین شرکت‌های تعاونی ایران در حوزه‌ی لبنیات و همکاری با شرکت تعاونی شیر آمول هند و شرکت تعاونی ایفکو هند را پیشنهاد داد.

عبداللهی با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی اتاق تعاون ایران، جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بین تعاونی‌های ایران و هند و برگزاری رویداد معرفی فرصت‌های تجاری جهت ارتقای همکاری تجاری بین تجار دو کشور اعلام آمادگی کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده پیمان بریکس و حضور هند به عنوان عضو اصلی این پیمان در جمع کشورهای دارای اقتصاد نوظهور همچنین عضویت اخیر ایران در آن، بر لزوم استفاده حداکثری از این پیمان تاکید کرد.

هند: برای ارتقاء سطح تعاونی‌ها باید از تجربیات موفق ایران بهره ببریم

«رودرا گاراو» سفیر هند نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و آشنایی با توانمندی‌های تعاون در ایران، افزود: تعاونی‌ها در کشور هند بیشتر در قسمت غرب متمرکز بوده و تعاونی‌های لبنیات و تولید شکر نسبت به سایر تعاونی‌ها موفق‌تر می‌باشند.

وی گفت: تعاونی‌های هند در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند اما برای ارتقاء سطح تعاونی‌ها در کشور هند باید از تجربیات موفق ایران بهره ببریم.

سفیر هند همچنین با اشاره به اثرات منفی تحریم‌های ظالمانه بر حجم تعاملات تجاری ایران و هند، خاطرنشان کرد: باید تمرکز بیشتری بر کالاهای غیر تحریمی برای گسترش تعاملات تجاری دو کشور داشته باشیم.

وی ایجاد تعامل و ارتباط فی مابین تعاونی‌های ایران و هند را مهم توصیف کرد و گفت: با ایجاد این خط ارتباطی میان تعاونی‌ها و افراد با هم، علاوه بر منفعت اقتصادی، منفعت اجتماعی را هم ایجاد خواهیم کرد.

سفیر هند درباره نقش بانوان در این حوزه نیز گفت: در حوزه‌هایی نظیر سلامت کودک و مادر، صنایع دستی و نظایر آن سازمان‌هایی در کشور هند، دوره‌های آموزشی را برای بانوان برگزار می‌کنند که می‌توانیم در توانمندی‌های تعاونی‌های ایران در این حوزه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اعلام آمادگی کشور متبوعش جهت گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گسترش و برگزاری دوره‌های آموزشی انتقال تجربیات و دانش متناسب با نیاز طرفین را خواستار شد.

در این نشست، رئیس کمیسیون بانوان و رئیس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی نیز ضمن بیان توانمندی‌ها، برای گسترش بیشتر همکاری و تعاملات تعاونی‌ها، اعلام آمادگی کردند.

کد خبر 71017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =