۲ هزار مگاوات نیروگاه صنایع تا پایان سال آینده وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) ظرفیت نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری صنایع را ۸۵۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۲ هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

به گزارش اگزیم نیوز از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی روز سه شنبه، حداقل ظرفیت پیش‌بینی شده در قانون مانع‌زدایی از صنعت برق برای نیروگاه‌های صنایع تا پایان دولت سیزدهم را ۱۰ هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر است که تاکنون ۸۵۰ مگاوات نیروگاه از سوی صنایع به بهره‌برداری رسیده و در یک سال آینده ۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از سوی این بخش به مدار تولید برق می‌پیوندد.

وی سهم دولت در افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تا پایان دولت سیزدهم را ۱۰ هزار مگاوات اعلام و تصریح کرد که از ابتدای دولت تاکنون هشت هزار و ۲۶۰ مگاوات از طریق افزایش ظرفیت نیروگاهی یا ارتقای نیروگاه‌های موجود محقق شده است.

مدیرعامل جدید توانیر با اشاره به رشد ۴ تا ۵ درصدی مصرف سالانه انرژی در کشور این میزان را در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد دانست و ادامه داد: امسال تقاضای برق ۴ هزار مگاوات افزایش یافت که برای تأمین این نیاز حداقل ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی باید احداث و سالانه حدود ۵ میلیارد دلار هزینه شود که این رقم با احتساب ناترازی‌ها به ۷ تا ۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود که به‌طورقطع تأمین این میزان سرمایه‌گذاری در دولت امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: اخیراً مکاتباتی داشتیم که علاوه بر صنایع انرژی بر، مشترکان با دیماند بالای ۷ مگاوات نیز برق موردنیاز خود را با احداث نیروگاه تأمین و برق مازاد را به صنایع دیگر بفروشند و از برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی معاف شوند.

مدیرعامل توانیر گفت: باتوجه‌به برنامه هفتم توسعه که هنوز نهایی نشده، تکیه‌گاه اصلی صنعت برق موضوع بهینه‌سازی، مدیریت مصرف و صدور گواهی صرفه‌جویی قابل‌عرضه در بازار است و در حوزه حاکمیتی باید بحث رویت پذیری و کنترل‌پذیری مصارف تاحدامکان فراهم شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: با مطرح‌شدن بحث دیتاهای بزرگ در صنعت برق به‌طورقطع باید زیرساخت‌های لازم را از طریق یک اپراتور فراهم کنیم تا مشترک بتواند در یک روز یا یک دوره مصرف، تکلیف خود را بداند و با کمک به‌صرفه جویی مصرف، پاداش دریافت کند.

وی، ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را با ۱۰ تراوات ساعت صرفه‌جویی در بخش خانگی همراه دانست و همگرا شدن خرده صرفه‌جویی‌ها در این نوع مصارف را برای غلبه بر اوج بار شبکه، کارساز دانست.

رجبی مشهدی افزود: این قابلیت برای سال ۱۴۰۳ تدارک‌دیده‌شده و در حال راه‌اندازی است و جلسات متعددی نیز از سوی وزیر نیرو در این زمینه در حال برگزاری است و کمک می‌کند طرح پاداش صرفه‌جویی مشترکان که در ۲ سال اخیر اجرا شده با سازوکار جدید و در جهت کاهش مصرف و مقابله با ناترازی، عملیاتی شود.

وی گفت: در ۲ سال اخیر باوجود شرایط سخت و دشوار صنعت برق، خاموشی در بخش خانگی اتفاق نیفتاد و تأمین برق موردنیاز صنایع افزایش پیدا کرد و زمستان جاری نیز تأمین برق صنایع کشور ۱۷. ۶ درصد رشد داشته است.

کد خبر 70771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =