اقتصاد ایران بیشتر از ۹۹ کشور جهان رشد کرد/ کسب رتبه دوم رشد در خاورمیانه

سازمان ملل از رشد ۳ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: اقتصاد ایران در این سال بیشتر از ۹۹ کشور جهان رشد کرده و در رتبه دوم خاورمیانه قرار گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های دورنما و وضعیت اقتصادی جهان که هر سال منتشر می کند رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته را ۳ درصد برآورد و پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ نیز رشد ۲.۴ درصد را تجربه کند.

در میان ۱۸۰ کشور جهان که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند رشد اقتصادی ایران از ۹۹ کشور در سال ۲۰۲۳ بیشتر بوده است. ایران در این سال در رتبه ۸۱ جهان از نظر میزان رشد اقتصادی قرار گرفته است.

گویان بیشترین رشد اقتصادی در میان کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ را داشته است. رشد اقتصادی گویان که اخیرا میادین جدید نفتی در این کشور کشف شده به ۳۲.۵ درصد رسیده است. تیمور لسته با رشد منفی ۱۵.۲ درصدی نیز کمترین رشد اقتصادی را در جهان طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

رشد اقتصادی برخی کشورهای دیگر در این سال عبارت است از: آمریکا ۲.۵ درصد، ژاپن ۱.۷ درصد، فرانسه ۰.۹درصد، آلمان منفی ۰.۱ درصد، انگلیس ۰.۵ درصد، روسیه ۲.۷ درصد، چین ۵.۳ درصد، هند ۶.۴ درصد، ترکیه ۳.۵ درصد و برزیل ۳.۱ درصد.

ایران رتبه دوم رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه شد

آمار سازمان ملل نشان می دهد متوسط رشد اقتصادی ۱۲ کشور خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۱ درصد بوده است. به عبارت دیگر اقتصاد ایران سه برابر متوسط منطقه در این سال رشد کرده است.

همچنین ایران رتبه دوم منطقه را از نظر رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. ایران پس از بحرین که با رشد ۳.۱ درصد در رتبه نخست قرار گرفته است بیشترین رشد اقتصادی را در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه داشته است.

چهار کشور کویت، عراق، یمن و لبنان در این سال رشد منفی داشته اند. رشد اقتصادی این کشورها به ترتیب منفی ۰.۷ درصد، منفی ۳.۵ درصد، منفی ۰.۵ درصد و منفی ۰.۲ درصد گزارش شده است.

رشد اقتصادی عمان نیز ۱.۲ درصد، قطر ۲.۳ درصد، امارات ۲.۷ درصد، اردن ۲.۱ درصد و سوریه ۱.۳ درصد محاسبه شده است. اقتصاد عربستان هم با رکود و رشد صفر در این سال مواجه شده است.

پیش بینی کاهش نرخ تورم ایران به ۲۸ درصد در ۲۰۲۴

این گزارش همچنین نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ را ۴۲.۱ درصد برآورد و پیش بینی کرده است در سال جاری میلادی با کاهش قابل توجه نسبت به سال قبل به ۲۸.۶ درصد برسد.

کد خبر 70547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =