عبدالملکی: مجوز ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور آماده واگذاری است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: هم اینک یک هزار مجوز سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو برای واگذاری وجود دارد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، "حجت الله عبدالملکی"در نشست با مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران در ساری با بیان آنکه این مجوزها تنها با ثبت نام سرمایه گذار آماده صادر شدن است، افزود: علاوه بر وجود زمین و تمام انرژی‌های مورد نیاز به عنوان زیر ساخت، مطالعات اقتصادی آن نیز انجام شده است.

عبدالملکی وضعیت منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور را برای سرمایه‌گذاری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: رفاه مردم در داخل و قدرت اقتصادی کشور در جامعه جهانی با سرمایه‌گذاری محقق می شود و این رویکرد در مناطق آزاد بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیستمین اقتصاد در دنیا را دارد، ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده عوامل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ سهولت کسب و کار، امنیت سرمایه‌گذاری و موضوع مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با ذکر اینکه ایران در موضوع منطقه آزاد بسترهای مناسبی دارد، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور انجام می شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی در منطقه آزاد کشور انجام می شود، گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری انتظار برنامه ای تا پایان ۱۴۳۷ این این است که در مناطق آزاد تجاری باید تا پنج برابر یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات عملیاتی شود.

افزایش ۲ برابری سرعت فعالیت سرمایه گذاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سرعت سرمایه گذاری در منطقه آزاد ۲ برابر شده است، گفت: در این مدت رشد اقتصادی و تراز تجارت در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور ۱۳.۵ میلیارد دلار رسیده است.

عبدالملکی گفت که سال گذشته و امسال تراز تجاری منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت بوده است.

قاچاق و فرار مالیاتی در مناطق آزاد کاهش یافته است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: قاچاق در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور روندی کاهشی داشته و اکنون کالاهای وارداتی و صادراتی بی حساب و کتاب نداریم.

وی رشد ارزآوری مناطق آزاد را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: فرار مالیاتی در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم به صفر رسیده و علاوه بر آن بر خلاف گذشته فرایند ثبت صوری شرکت ها نیز اصلا وجود ندارد. یعنی تمام شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به صورت واقعی در حال کار هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: تلاش سال گذشته دولت برای جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو چندان شد، امروز با بهبود فضای کسب و کار، تسهیل سازی، اجرایی صحیح ضوابط و مقررات و اصلاح و فرآیندهای اداری شاهد رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور هستیم.

وی گفت: هزینه پایین تولید، یعنی ارزانترین نقطه تولید در دنیا منطقه آزاد است که این شاخص مزیت برتر در جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه زمین، آب، برق، گاز و نیروی کار در مناطق آزاد کشور به نسبت همه دنیا ارزانتر و آماده است، بیان داشت: دسترسی به علم و فناوری ارزان قیمت ، زیر ساخت های شبکه ریلی از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری کشور ایران است.

عبدالملکی با توضیح این نکته که ۷۰ درصد بودجه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور صرف زیر ساخت ها می شود، گفت: شاخص سهولت کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ۲ سال اخیر به مراتب کاهش یافته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی دسترسی به بازار را از دیگر شاخص‌های ویژه جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی دانست و گفت: ۸۵ میلیون ایرانی و ۶۵۰ میلیون جمعیت کشورهای همسایه فرصت بازار سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری ایران است.

عبدالملکی تصریح کرد: معافیت گمرکی برای واردات مواد اولیه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تنهایی تا ۲۵ درصد هزینه تمام شده تولید را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تقاضا برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد شده است.

منطقه آزاد مازندران فرصت استثنایی برای شکوفایی اقتصاد دریا محور ایران

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت که امروز با گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم کشورها برای افزایش تعاملات تجاری با ایران بیشتر همکاری دارند.

وی سیاست های توسعه ای دریا محور دولت را عاملی برای تصویب منطقه آزاد مازندران دانست و گفت: گسترش دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با محوریت مازندران با کشورهای دریای خزر دومین دلیل تصویب منطقه آزاد این خطه است.

وی با اظهار اینکه به مردم مازندران و فعالان اقتصادی و سیاسی بابت تصویب منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تبریک می گویم، گفت: منطقه آزاد بر اساس قانون مجلس شکل گرفت و اساسنامه منطقه آزاد مازندران در دولت تا دو هفته آینده مطرح خواهد شد.

عبدالملکی سه پهنه منطقه آزاد مازندران را یک ظرفیتی دانست که همه فرآیندهای آن طبق مقررات و تجربه عملیاتی خواهد شد، گفت: منطقه آزاد مازندران به لحاظ زیر ساخت به مراتب جلو است و سرعت کار رونق می گیرد.

وی مزیت ویژه منطقه آزاد مازندران را وجود دریای خزر و مواهب طبیعی اطراف آن دانست و ادامه داد: قرار گرفتن مازندران در کریدور شمال به جنوب و لجستیکی بودن سبب د تا این خطه از اهمیت خاصی برخوردار شود. بخش خصوصی توانمند و سابقه تمدنی تجاری مازندران نیز دیگر مزیت منطقه آزاد این استان شمالی است.

وی از نزدیکی مازندران به تهران به عنوان دیگر مزیت منطقه آزاد مازندران یاد و تصریح کرد: همدلی مردم و مسوولان در عملیاتی شدن اساسنامه منطقه آزاد مازندران بسیار مهم و ضروری است.

عبدالملکی با ذکر این نکته که دولت دندان وصول مالیات را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را کنده است و از همه سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دعوت به حضور می کند، گفت: در رویکرد جدید دولت، واگذاری مدیریت مناطق آزاد به بخش خصوصی را دنبال می کند.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت که مناطق آزاد تجاری مناطق ملی است و مردم میزبان منطقه ملی هستند ،بنابراین افق بلند و تصمیم گیری ملی نیاز است.

کد خبر 70446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =