حمایت از تولید در بودجه ۱۴۰۳/ اتکا به درآمدهای مالیاتی نقطه قوت سند مالی سال آینده

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، رویکرد مالیاتی دولت در بودجه سال آینده را مثبت ارزیابی و بر ضرورت شفاف سازی درباره جزئیات و اهداف آن تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، «جعفر قادری» گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ بر اساس درآمدهای مالیاتی بسته شده که رویکرد مثبتی است، اما وزارت اقتصاد باید در این خصوص با دقت و شفافیت عمل کند به گونه‌ای که حواشی دریافت مالیات مضاعف و آسیب به بخش تولید از بین برود.

این نماینده مجلس گفت: البته وزارت اقتصاد در دولت جدید همواره در بودجه‌های گذشته در حوزه مالیات به بخش تولید توجه ویژه داشته است، به عنوان مثال در بودجه‌های قبلی معافیت ۵ و ۷ درصدی برای این بخش در نظر گرفته شد که سبب رونق نسبی تولید شد؛ از این جهت در این بودجه نیز باید به همین منوال عمل کند.

قادری اضافه کرد: مجلس در بودجه جدید انتظار دارد که وقتی مالیات بر ارزش افزوده به بودجه اضافه شد، در کنار آن مالیات بر سود شرکت‌های تولیدی کاهش یابد، یعنی به گونه ای باشد، که یک توازن در درآمدهای مالیاتی برقرار باشد تا بخش تولید رونق بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین متذکر شد: یکی از نگرانی‌های مجلس در خصوص سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است که سبب شده تا بخش‌های تولیدی در بحث سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت دچار مشکل شوند، البته در شرایط تورمی کنونی این سیاست درستی است که باید نقدینگی برای کاهش تورم کنترل شود اما در عین حال بانک مرکزی نیز باید سیاستی را در پیش بگیرد که به تولید آسیب نیز وارد نشود.

وی همچنین تاکید کرد: بانک مرکزی باید در کنار تلاش برای کاهش نقدینگی جهت کنترل تورم سیاست‌هایی اعمال کند تا تکمیل واحدهای تولید نیمه تمام نیز فراهم شود، چرا که هر چه شرایط اقتصادی کشور در بخش تولید توسعه یابد به نفع کشور است و سیاست رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه هفتم که مد نظر دولت است هم محقق می‌یابد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این شرایط باید کنترل کیفی اعتبارات در بخش‌هایی به کار گرفته شود که گره گشای مشکلات بخش تولید باشد.عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: سیاست انقباضی در بودجه سال جدید از این نظر که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نرخ تورم و بهم ریختگی های مالی سال های گذشته و نیز اجازه تلاطم مجدد در بازار ارز، سکه و خودرو و همچنین بازار سرمایه را ندهد و مسائل گذشته دوباره تکرار نشود، مناسب و درست و قابل تقدیر است اما در کنار این مسائل باید حتما مالیات ها شفاف و مشکلات واحدهای تولیدی نیز در نظر گرفته شود.

کد خبر 70298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =