احیای خلیج گرگان بندر ترکمن را نجات داد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی از احیای خلیج گرگان با تجهیزات پیشرفته قرارگاه خاتم خبر داد و گفت: با این اقدام بندر ترکمن نیز نجات پیدا کرده است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، علی فتحی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای احیای خلیج‌ گرگان،‌ اظهار داشت: مهم‌ترین بحثی که در پروژه احیای خلیج گرگان داشتیم، همکاری و همیاری دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان محیط زیست،وزارت کشور و استانداری بود. در این پروژه طول کانال ۱۱ کیلومتر و عرض ۴۵۰ متر بود که توانستیم انتقال آب را از دریای خزر به مجموعه خلیج گرگان وارد کنیم.

وی با یادآوری این‌که خلیج گرگان تقریبا خشک شده و قایق هم نمی‌توانست در آن تردد کند، ادامه داد: با اجرای عملیات احیا، تقریباً ۳ هزار هکتار در محوطه خلیج، تحت پوشش آب قرار گرفته است که در آینده به ۶ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی رونق گردشگری را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای احیای خلیج گرگان عنوان کرد و افزود:‌ پیش از این هیچ بهره برداری از بندر ترکمن را نداشتیم و کاملاً خشک شده بود و هیچ کاربردی نداشت. با این اتفاقی که افتاده است ما این حوضچه را احیاء کرده ایم یعنی با این پیشروی و انتقال آبی الان انجام شده این امکان فراهم شده است که این حوضچه در امور گردشگری دوباره احیاء شود و باعث خوشحالی مردم شود و این اتفاق در دوره‌ای که ما تعطیلات تابستانه را داشتیم این اتفاق انجام شد و احیاء شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این‌که در احیای خلیج گرگان یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب لایه برداری با دستگاه‌های ویژه انجام شد، اضافه کرد:‌ در راستای حفظ محیط زیست، در لایه ریزی‌ها برای اولین بار در کشور از گونه‌هایی سازگار در منطقه استفاده کردیم.

فتحی افزود: براساس کنوانسیون بین المللی مارپل دو نقش به عهده سازمان بنادر و دریانوردی است؛ یکی نقش حاکمیتی در نظارت و کنترل و پایش آلودگی‌هاست. خاص سازمان بنادر و دریانوردی ما اقدامی داریم که در هر بنادر ما مراکزی را دایر کرده ایم که این مراکز در جمع آوری آلودگی مؤثر هستند و در بنادر این‌ها الان مستقر هستند به محض اینکه آلودگی در فضای دریایی انجام شود از بابت محیط زیستی نسبت به جمع آوری آن اقدام می‌کنند و دستگاه و تجهیزات نسبتاً به روزی است، ما از شناورهای جمع آوری خاص در خاورمیانه و مخصوصاً در خلیج فارس برخوردار هستیم که این بخش هم در اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی گفت:‌ احیای خلیج گرگان طی ۲ سال و با یک کار جهادی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد. این یک عملیات منحصربفرد بود که توانستیم در کوتاه‌ترین زمان با تجهیزات پیشرفته کار احیا را انجام دهیم.

کد خبر 70010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =