اعلام آمادگی بازار سرمایه برای کمک به تامین مالی طرح‌های شهری

رئیس سازمان بورس با اشاره به وجود انواع صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، گفت: سازمان بورس باتوجه به ضرورت و نیاز شهر آماده است تا شهرداری‌ها را در اولویت قرار دهد و در صورت لزوم، ابزارهای جدیدی به منظور تصویب شورای شهر و شورای عالی بورس ارائه کنیم.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از بازار سرمایه ایران (سنا)، «مجید عشقی» در اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت‌ تا سال ۲۰۵۰ در شهرها متراکم خواهند شد که این مسئله می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین نیاز شهرداری‌ها به روش‌های تامین مالی و همکاری‌های مردم بیش از پیش مطرح است؛ این موضوع تنها دغدغه کشور ما نیست بلکه در همه کشورها این مسئله مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها از طریق منابع بودجه‌ای شهرداری‌ها، استقراض (تقریبا از حدود ۸۰۰ همت اوراق سررسید نشده بازار سرمایه تنها ۲۰ همت آن مربوط به شهرداری‌هاست که باتوجه به توانایی مالی آنها، این عدد قطعا قابل افزایش خواهد بود) و ابزارهای مشارکتی منابع مالی، تامین مالی انجام می‌دهند.

عشقی با اشاره به برگزاری اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر گفت: در بازار سرمایه، مسیری را با همکاری شهرداری‌ها آغاز کردیم و در این سه روز نیز آموزش‌هایی را در این زمینه انجام دادیم، بانک شهر می‌تواند بازوی کمکی باشد. برای شهرداری‌ها نیز مجوز نهاد مالی مستقلی را صادر کردیم. انتظار داریم که بازوهای مالی بتوانند اقدامات خوبی را در حوزه جمع‌آوری منابع مالی مردم انجام دهند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌ها، حوزه املاک همیشه سودآور بوده و ذائقه مردم به این سمت است؛ بنابراین انتظار داریم که شهرداری‌ها در این حوزه پیشگام باشند همچنین انتشار اوراق مالی نیز در بازار سرمایه به طور کامل شکل گرفته که شهرداری‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادهایی که مطرح می‌شود، نرخ‌های بالای تامین مالی از طریق اوراق بدهی در بازارهای مالی است. این مسئله در سطح جهان مطرح است و آمادگی لازم را برای تعدیل این نرخ‌ها داریم.

عشقی گفت: صدور مجوز دومین صندوق املاک و مستغلات برای بانک شهر آغاز شده و در چند روز آینده رونمایی خواهد شد. این صندوق‌ها می‌توانند منابع خرد را به منظور تامین منابع مالی برای طرح‌ها جمع‌آوری کنند.

وی تصریح کرد: اوراق سلف یکی دیگر از ابزارهایی است که تا قبل از پایان سال از آن رونمایی می‌کنیم که این اوراق برای فروش متری مسکن است. این امر می‌تواند به سرمایه‌گذارانی که توانایی خرید کامل ملک را ندارند کمک کند. از نهادهای مالی شهری می‌خواهیم ما را در این راستا یاری دهند.

رئیس سازمان بورس گفت: سال گذشته مجموع تسهیلات جدید سیستم بانکی ١٩٠٠ میلیارد تومان و در بازار سرمایه ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بود که این موضوع نشان از سهم ٣٠ درصدی بازار سرمایه دارد که علت کاهش آن را می‌توان افزایش نرخ بهره بانکی دانست.

وی درباره الزامات نهادها در بازار سرمایه، اظهار داشت: براساس قانون و به منظور ایجاد شفافیت باید صورت‌های مالی نهادهای مالی را در سامانه کدال منتشر کنیم؛ اما شهرداری‌ها همکاری لازم را در این بحث انجام ندادند. بحث الزام رعایت حاکمیت (در اجرای طرح‌ها باید منافع همه ذینفعان رعایت شود)، دارایی‌هایی که برای طرح‌های مالی آورده می‌شود باید مشخص و شفاف باشد زیرا با طرح‌هایی مواجه بودیم که نقصان زیادی داشتند.

عشقی گفت: ارتقای تصویر شهرداری به عنوان یک مجموعه اقتصادی باید به درستی صورت گیرد که این موضوع نیازمند مدیریت درست است.

کد خبر 69794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =