اوجی به همراه رئیسی راهی مسکو می‌شود

وزیر نفت همراه رئیس‌جمهوری در سفری یک‌روزه به‌منظور تسریع در توسعه روابط تهران - مسکو در حوزه انرژی برای چهارمین بار راهی روسیه می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت نفت، سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی - اقتصادی امروز پنجشنبه راهی مسکو می‌شود که در این سفر جواد اوجی، وزیر نفت نیز به‌منظور پیگیری تسریع در توسعه روابط دو کشور در حوزه انرژی همراه رئیس‌جمهوری خواهد بود.

براساس آنچه که دفتر ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرده است، رایزنی درباره مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی و نیز گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اصلی‌ترین دستور کار رئیس‌جمهوری در این سفر یک‌روزه خواهد بود. این دومین سفر رئیسی و چهارمین سفر وزیر نفت در قالب سفر برای مذاکرات دوجانبه به روسیه است.

وزیر نفت ۲۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ برای نخستین‌بار باهدف گسترش روابط همکاری دوجانبه به روسیه سفر کرد، ترکیب مدیران نفتی همراه وی حکایت از آن داشت توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز مهم‌ترین اولویت هیئت ایرانی در مذاکره با شرکت‌های روس بود.

وزیر نفت نهم آبان‌ماه پارسال نیز برای حضور در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به این کشور سفر کرد، سفر سوم اوجی به روسیه به‌منظور شرکت در مجمع بین‌المللی هفته انرژی در ۱۹ مهرماه امسال انجام شد.

روسیه هم‌اکنون در طرح‌های مهم صنعت نفت ایران حضور دارند که شاید مهم‌ترین آنها حضور شرکت‌های روس در توسعه هفت میدان نفتی باشد، در مقابل شرکت‌های ایرانی باتوجه‌به تحریم‌های غرب علیه روسیه توانسته‌اند بازارهای مطلوبی را در این کشور به دست آوردند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صادرات ۲۰ میلیون‌دلاری کاتالیست به روسیه اشاره کرد.

ایران و روسیه با دارابودن بزرگ‌ترین ذخایر گازی فرصت‌های گسترده‌ای برای حضور در بازارهای جهانی انرژی و گاز دارند

براساس آمار، ایران و روسیه در مجموع بیش از ۳۷ درصد از منابع گازی جهان را در اختیار دارند.

روسیه با ۳۵ تریلیون مترمکعب گاز بیش از ۱۹ درصد از ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد. پس از روسیه، ایران با ۳۴ تریلیون ذخایر گازی کشف شده و سهم ۱۷.۱ درصدی در رتبه دوم جای گرفته است.

روابط ایران و روسیه در ادوار مختلف تاریخ همواره دارای فرازوفرودهایی بوده است، دو کشور دارنده منابع عظیم نفت و گاز جهان گاهی در قامت شریک در کنار هم قرار گرفتند و گاهی به رقابت با یکدیگر پرداختند؛ اما آنچه مشخص است تهران و مسکو تصمیم گرفتند در مقطع کنونی با حمایت رئیسی و پوتین در قامت شریک در کنار هم به ایفای نقش در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی بپردازند.

در دو سال اخیر شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های روس در محورهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفت و گاز، سرمایه‌گذاری برای تکمیل پروژه نیمه‌تمام ایران ال‌ان‌جی، تعریف پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی شناور (FLNG) و ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس (MiniLNG)، سوآپ گاز، سوآپ فرآورده نفتی، احداث خطوط فشارقوی صادراتی، انتقال فناوری مربوط به نفت و گاز امضا کرد.

کد خبر 69563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =