امسال با چه میزان گاز و سوخت مایع‌ به استقبال زمستان می‌رویم

ناترازی گاز از ۲ سال پیش تاکنون در ایام پیک سرما، طبق اعلام وزارت نفت معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب باقی مانده است، با این تفاوت که در آستانه ورود به زمستان امسال رشد سطح ذخیره‌سازی گاز و سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع، رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، «گاز ۱۷ هزار مشترک تربت جام به دلیل سرما قطع شد»، این جمله شاید تکان‌دهنده‌ترین خبر در زمستان ۱۴۰۱ بود، آن زمان سرمای بی‌سابقه، گسترده و بااستمراری، ایران و همسایگان شمالی را احاطه کرده بود، موضوعی که حتی برخی جریانات سیاسی داخلی از آن به عنوان زمستان سخت ایران یاد کردند.

طبق گزارش شرکت ملی گاز، با توجه به برخورداری ۲۵.۵ میلیون مشترک خانگی از گاز در ۳۶۵ روز سال، این شرکت در سرمای بی‌سابقه سال ۱۴۰۱ فقط در تامین گاز ۵۱ هزار مشترک-روز معادل ۰.۰۰۰۵ درصد تقاضا ناکام ماند. به بیان ساده «۹۹.۹۹۵ درصد از جریان گاز بخش خانگی به طور کامل تامین شد».

با این وجود طبق اعلام وزارت نفت، ایران همچنان در پیک سرما از ناترازی گاز به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب رنج می‌برد که برای رفع آن نیازمند تمهیدات ویژه از جمله افزایش تولید ذخیره‌سازی گاز و ذخیره‌سازی سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع است.در این برهه ضرورت صرفه‌جویی از سوی مردم هم موضوعی قابل ذکر است.

افزایش تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از ابتدای دولت سیزدهم‌

‌وزیر نفت، جواد اوجی، چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت از افزایش تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد. طبق اعلام وزیر نفت، در آستانه ورود به زمستان، «حجم ذخیره‌سازی گاز و سوخت مایع به ترتیب ۳.۱ میلیارد متر مکعب و ۳.۲ میلیارد لیتر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵ و ۲۱ درصد افزایش یافته است».

امسال با چه میزان گاز و سوخت مایع‌ به استقبال زمستان می‌رویم

اینفوگرافی آمادگی برای گذر از زمستان ۱۴۰۲

پاداش مصرف بهینه گاز در جیب مردم

همچنین دولت قصد دارد با اجرای سیاست‌های تشویقی در تعرفه‌گذاری گاز، مشترکان خانگی را به کاهش مصرف تشویق کند. طبق مصوبه هیئت وزیران، اگر مشترکان گاز خانگی در ۳ ماه سرد سال (۱۶ آذرماه تا ۱۶ اسفندماه)، مصرف گاز خود را حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، به ازای هر متر مکعب معادل ۵ برابر هزینه انتقال و توزیع گاز، پاداش دریافت می‌کنند.

طبق توضیحات هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، به ازای هر متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز، معادل ۱۶ برابر نرخ گاز سه پله اول، پاداش داده می‌شود معادل هر متر مکعب ۱۶۰۰ تومان، «یعنی اگر یک مشترک ۱۵ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهد، بسته به میزان قبلی مصرف گاز بین ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان پاداش می‌گیرد».

طبق گزارش شرکت ملی گاز، سیاست‌های قیمتی در تعرفه‌گذاری گاز خانگی موجب شده است که هر سال میزان مصرف ۲۵ میلیون متر مکعب در روز کمتر از حد انتظار باشد، حال باید دید که سرنوشت تقابل اقدامات وزارت نفت و سرمای زمستان امسال تا چه میزان می‌تواند چالش‌های ناترازی گاز را مدیریت کند.

کد خبر 69398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =