تداوم رشد اقتصادی با توسعه و عمق‌بخشی بورس

تحلیلگر بازارهای مالی معتفد است: هرچقدر به بازار سرمایه توجه بیشتری داشته باشیم، تولید محصول و رشد اقتصادی هم بیشتر افزایش خواهد یافت.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، محمدرضا اکبری جور در گفت‌وگویی با بیان اینکه تامین مالی از طریق دو بازار پول و سرمایه انجام می‌شود، اظهار داشت: رونق بازار سرمایه در کشور ما از سال ۶۸ افزایش یافت و به عنوان یک بازار در حوزه اقتصاد جلوه بیشتری پیدا کرد ضمن آنکه در دنیا معمولا تامین مالی زیر یک سال توسط شبکه بانکی و بالاتر از یک سال در بازار سرمایه انجام می‌شود، اما در ایران تامین مالی بانک‌ها حداکثر تا سه سال نیز صورت می‌گیرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی ابراز داشت: گفته می‌شود که در حال حاضر ۸۵ درصد تامین مالی کشور از نظام پولی و بانک‌ها صورت می‌گیرد که اصلا مطلوب نیست؛ چرا که نظام بانکی فشار زیادی را برای تامین منابع تحمل می‌کند و در این شرایط ریسک بازگشت سرمایه برای بازار پول بیشتر می‌شود.

اکبری جور با بیان اینکه کشور به سمتی حرکت می‌کند که بازار سرمایه توسعه یابد و عمق بیشتری نیز پیدا کند، تصریح کرد: منظور از توسعه این است که مردم بیشتری از محصولات بازار سرمایه استفاده کنند و منظور از عمق این است که تنوع محصولات بازار سرمایه بیشتر شود. با توجه به اینکه افراد مختلف ممکن است ریسک پذیر یا بدون پذیرش ریسک باشند، محصولاتی که در بازار سرمایه ارائه می‌شود با همه نیازهای مردم پاسخ می‌دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که دولت برنامه جدی برای توسعه و عمق بازار سرمایه دارد که البته گام‌های بزرگی هم در این زمینه برداشته است.

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به این موضوع که هرچقدر به بازار سرمایه توجه بیشتری داشته باشیم، تولید محصول و رشد اقتصادی بیشتر افزایش خواهد یافت، گفت: هرچه بیشتر بتوانیم سرمایه‌ها را جذب بازار سهام کنیم موجب خواهد شد تا ریسک صاحبان صنایع در انجام فعالیت هایشان کاهش پیدا کند، زیرا فقط تولید کننده بار تمام ریسک تولید را به دوش نمی‌کشد و بخشی از این ریسک متوجه دیگر سهامداران هم خواهد شد. این موضوع برای مردم این مزیت را دارد که رقابت در صنایع مختلف شکل می‌گیرد و با رقابت نیز بهره وری افزایش می‌یابد.

اکبری جور اظهار داشت: بازار سرمایه تمام ظرفیت‌های افراد را به کار می‌گیرد تا توسعه یابد. درواقع تمهیداتی اعم از اعتبارسنجی، بیمه و سرمایه‌گذاری که در بازار سرمایه صورت می‌گیرد تا ریسک‌های سنگین را در توسعه فعالیت خود مدیریت کند.

وی در پایان تاکید کرد: عدم دریافت مالیات در بازار سهام موجب خواهد شد تا توجه مردم به این بازار بیشتر از گذشته جلب شود تا بهره بردای بیشتری هم از این بازار داشته باشند.

کد خبر 69184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =