پیشنهاد تعیین حقوق گمرکی ۲ درصدی برای تجهیزات تولید

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاد شده که حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، دو درصد و حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال یک درصد تعیین شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ که روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، امروز منتشر شد.

در اصل در اجرای اصلاحیه ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

در تبصره ۱۱ این لایحه که مربوط به بخش صنعت و معدن است پیشنهاد شده برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات (با رعایت ماده ۳ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب سال ۱۴۰۱)، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی را به دو درصد کاهش یابد.

همچنین پیشنهاد شده حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال به یک درصد کاهش یابد.

گفتنی است فهرست کد تعرفه‌های موضوع این بند یک ماه پس از ابلاغ قانون و بر اساس پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تصویب هئت وزیران می‌رسد.

در بودجه سال سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، قطعات مواد اولیه و واسطه‌ای، تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی یک درصد شده بود که البته در سال ۱۴۰۱ در نیمه دوم سال اجرایی شد.

علت تصمیم یاد شده این بود که در سال ۱۴۰۱ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) افزایش یافت. نرخ سامانه‌ ای. تی. اس بانک مرکزی، نرخی نزدیک به بازار است. برای جبران افزایش قیمت ناشی از این تصمیم، ابتدا نرخ چهار درصد حقوق گمرکی، برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یافت. بعد از مدتی هم وزیر صمت وقت طی نامه‌ای خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ۱۰ درصد بوده به یک درصد و در نهایت در سال ۱۴۰۲ این موضوع اجرایی شد.

کد خبر 69122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =