نوسازی ناوگان مسافری و باری با واردات ۱۰ هزار خودرو تا بهار ۱۴۰۳

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از نوسازی ناوگان جاده‌ای و باری با واردات ۲ هزار اتوبوس مسافری و ۸ هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا احمدی فینی در تشریح برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور توضیح داد: برنامه امسال و بهار سال آینده نوسازی ۱۰ هزار ناوگان مسافری و جاده‌ای است که طبق پیش‌بینی‌ها ۲ هزار اتوبوس در بخش مسافری و ۸ هزار ناوگان باری به ناوگان حمل و نقل کشور، افزوده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه طبق آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک از ۴۱۱ هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جاده‌ای نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه است که عملاً تامین این میزان سرمایه مقدور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی شده است تا طی برنامه ۵ ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ادامه داد: مصوبات کشنده‌های خودروهای کارکرده باری از سال ۱۳۹۵ مطرح، در سال ۱۳۹۷ اخذ و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک‌سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت می‌کنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.

به گفته احمدی، در بخش حمل و نقل عمومی برون‌شهری نیز برنامه‌هایی تدوین شده است که بخشی از آنها در حال عملیاتی شدن است. مجوز واردات خودروهای حمل و نقل مسافری بین‌شهری صادر شد.

وی گفت: طبق بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال، مجوز داده شده تا خودروهایی که زیر ۵ سال کار کرده باشند به ناوگان حمل و نقل مسافری بین‌شهری و درون‌شهری افزوده شوند؛ زیرا تولیدات داخلی برای این بخش کافی نیست و از ۱۴ هزار اتوبوس فعال در سطح جاده‌های کشور حدود ۷ هزار اتوبوس فرسوده هستند؛ همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است تا از محل صرفه‌جویی سوخت برای ۸۵ هزار حمل و نقل عمومی برون‌شهری شرایط نوسازی در برنامه‌ای ۵ ساله فراهم شود.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور بیان کرد: این امکان برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران فراهم است تا از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش برای واردات انواع ناوگان باری و مسافری را با سن کمتر از ۵ سال داشته باشند که ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌شود.

احمدی تاکید کرد: در شرایط فعلی ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حال ارایه خدمات است که حدود ۷ هزار اتوبوس فرسوده هستند. برای جبران کمبود ناوگان تا به ۱۷ هزار و ۸۰۰ برسد پیش‌بینی کردیم تا ۳۵۰۰ اتوبوس در قالب واردات بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال انجام شود و مابقی در قالب مصوبه ۸۵ هزارتایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود.

کد خبر 68785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =