ایجاد مناطق آزاد مشترک بین ایران و افغانستان

وزیر جهادکشاورزی، ایجاد مناطق آزاد مشترک و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را از برنامه‌های ایران و افغانستان عنوان و ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های دو کشور برای برای گسترش روابط استفاده کنیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان بخش‌های اقتصادی و صنعتی ایران با هیأت اقتصادی افغانستان، اظهار کرد: قرار شد ۵ کمیته تخصصی در این نشست‌ها برگزار شود که نتیجه آن تهیه اسناد توافق‌نامه‌های مربوطه است که تلاش دو کشور بر اجرای این توافقنامه‌ هاست.

وی افزود: نگاه آیت‌الله رییسی رئیس جمهوری بر این است که ما با افغانستان هم‌دین، هم‌زبان و همسایه هستیم و امیدواریم از این ظرفیت‌ها برای گسترش روابط خود با افغانستان استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران در زمینه دارو، آموزش، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، صنعت و حمل و نقل دانش‌هایی دارد که می‌توانیم آن را به افغانستان منتقل کنیم؛ ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با افغانستان هم مرز هستند که در حال حاضر تبادلات مرزی با افغانستان را داریم؛ ولی رضایت‌بخش نیست و امیدواریم امور را تسهیل کنیم تا شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی فراهم شود و می‌توانیم مقررات‌زدایی برای توسعه روابط داشته باشیم.

نیکبخت ایجاد مناطق آزاد مشترک و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را دیگر برنامه‌های ایران و افغانستان عنوان کرد و ادامه داد: تعداد زیادی از افغان‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مشغول کسب و کار هستند؛ همچنین در تولید محصولات کشاورزی اساسی نسبت به کشت فراسرزمینی در افغانستان و نیز کشت قراردادی که نوعی خرید تضمینی است، اقدام کنیم به جای آنکه این محصولات را از کشورهای دور وارد کنیم، از افغانستان خریداری کنیم.

وی گفت: هیأت اقتصادی افغانستان از صنایع فولادی، از فرودگاه‌ها، بندر چابهار و... بازدید داشتند و خط آهن چابهار - زاهدان به خراسان رضوی متصل شده و به صورت آنی به مرز میلک می‌رود که تا قندهار ریل‌گذاری خواهد شد. با توجه به امنیت قابل قبولی که در افغانستان حاکم شده، شرایط فراهم شده تا بدون هیچ دغدغه‌ای دو طرف اقدامات مشترک انجام دهند، اگر این اسناد اجرایی شود، برای حاکم شدن امنیت پایدار میان دو کشور کفایت می‌کند.

پنجشنبه شب ۱۸ آبان ماه نشست امضای اسناد تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان با حضور محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در تهران برگزار شد.

کد خبر 68736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =