توسعه آبخیزداری در سطح ۹۰ میلیون هکتار در مدت ۱۰ سال امکان‌پذیر است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حضور بسیج در مناطق محروم و دورافتاده ملموس است، گفت: با حضور و مشارکت بسیج وزارت جهاد کشاورزی و مردم اجرای ۹۰ میلیون هکتار طرح توسعه آبخیزداری در مدت ۱۰ سال امکان پذیر است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «محمدعلی نیکبخت»روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی فرماندهان حوزه‌های مقاومت بسیج، مسوولان بسیج خواهران، سازمان بسیج ادارات و کارمندان تهران بزرگ، آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک تامین آب را از جمله اولویت‌های زیرساختی بخش کشاورزی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور سالیانه ظرفیت اجرای هشت تا ۹ میلیون هکتار از این طرح‌ها را دارد که می‌توان با مشارکت و بسیج مردم در مدت ۱۰ سال ۹۰ میلیون هکتار از کشور را زیر پوشش فعالیت آبخیزداری قرار داد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: با تحقق این مهم، علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب، ۵۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور تولید می‌شود.

وی، فعالیت‌های آبی- خاکی را از دیگر اقدامات زیربنایی برشمرد که با ورود بسیج و جلب مشارکت مردمی در طرح‌های کوچک مانند پوشش انهار، انتقال آب به داخل زمین‌های زراعی و غیره می‌توان بهره‌وری آب را در باغات و مزارع افزایش داد.

زنگ خطر فرونشست دشت‌ها

نیکبخت با اشاره به محدودیت توسعه فیزیکی کشاورزی، گفت: نوع اقلیم و محدودیت منابع پایه، امکان توسعه کشاورزی در واحد سطح را نمی‌دهد و امروز افزایش عمق چاه‌های آب و فرونشست دشت‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی در همین زمینه بیان‌داشت: مهار آب‌های مرزی و آب‌هایی که از دسترس خارج می‌شود، استفاده از پایاب سدها و استفاده از آب‌های نامتعارف مانند شیرین‌سازی آب دریا، تنها راهکار توسعه فیزیکی کشاورزی در ایران است که می‌توان از ظرفیت بسیج در این زمینه بهره گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی، شیلات و آبزی‌پروری را نقطه طلایی سرمایه‌گذاری کشور دانست و افزود: ۲۴ هزار هکتار در سواحل کشور آماده اجرای طرح‌های آبزی‌پروری به‌ویژه پرورش میگو است و راه‌اندازی چنین طرح عظیمی با نگاه به تسهیلات بانکی غیرقابل اجراست و این بخش با بسیج امکانات و سرمایه مردمی می‌تواند بیشترین ظرفیت و فرصت سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم کند.

وی بر توسعه کشت گلخانه‌ای تاکید و تصریح کرد: امروز هر کیلو گوجه‌فرنگی درجه یک درب گلخانه ۴۵ هزار تومان و آماده صدور به خارج از کشور است و بسیج با مشارکت مردم می‌تواند نقش تسریع کننده در توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور ایفا کند.

تامین سفره مردم نیازمند روحیه جهادی است

نیکبخت با قدردانی از فعالیت موثر بسیج وزارت در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، اظهار داشت: امروز حضور بسیج در اقصی نقاط کشور و رده‌های مختلف سازمانی مشهود و ملموس است.

وزیر جهادکشاورزی، اساس کار جهاد و بسیج را ترجمان کلمه خدمت به مردم دانست و گفت: بسیج را برای ورود به عرصه‌های زیرساختی کشاورزی دعوت کرده ایم.

وی تصریح‌کرد: ماموریت‌ها، گزارش‌ها و ملاقات با مسوولان از سوی بسیج وزارت جهاد کشاورزی، در جهت ارتقای روحیه جهادی است و وزارت متبوع هم پشتیبان این تفکر است، یعنی ما برای تامین سفره مردم با توجه به محدودیت‌ها نیازمند تفکر بسیجی یا همان روحیه جهادی هستیم.

لزوم حفاظت از آب و خاک، اراضی کشاورزی و جلوگیری از دست‌اندازی به منابع تاأمین سفره مردم، پایان‌بخش صحبت‌های وزیر جهادکشاورزی در این نشست بود.

کد خبر 68678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =