افزایش ۳۵ درصدی تولید طلای سرخ در کرمانشاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز فصل برداشت زعفران، پیش‌بینی کرد حدود سه تن از این محصول در استان برداشت شود که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، رحمان فیض‌قربانی اظهار داشت: این میزان محصول پیش‌بینی شده از سطح ۵۰۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان برداشت شود که بیشترین سطح کشت و تولید در استان به ترتیب به کرمانشاه، دالاهو، سنقر و صحنه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه این محصول در بیشتر شهرستان‌های استان به غیر از شهرستان‌های گرمسیر کشت شده و همه ساله نیز افزایش می‌یابد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون سطح زیر کشت این محصول در استان ۱۴۰ هکتار افزایش یافته و پیش بینی شده همه ساله حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار توسعه پیدا کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: براساس برنامه‌های توسعه این کشت در استان برنامه ریزی شده که تولید این محصول در استان سال آینده به ۳.۵ تن افزایش پیدا کند.

فیض قربانی افزود: به منظور حمایت از زعفران کاران استان امسال از طریق اعتبارات ملی ۵۰ درصد از هزینه خرید پیاز زعفران کشاورزان به مبلغ ۹ میلیارد تومان تامین و پرداخت شد.

وی با بیان اینکه زعفران استان کرمانشاه از کیفیت بسیار مناسبی به لحاظ آب و هوا و بارندگی برخوردار است اظهار کرد: کشت زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و محصولی سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

فیض قربانی بیان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد.

گل این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می‌شود و در مناطقی که دارای زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک است به خوبی رشد می‌کند.

مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار در مناطق پر باران (شمال) و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست، اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است.

زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود؛ هم اکنون ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود.

کد خبر 68675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =