واردات خودروهای گران‌قیمت برخلاف آیین‌نامه مصوب

واردات خودروهای گران قیمت در سامانه یکپارچه در حالی رقم خورده که از لحاظ قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو و برخلاف آیین نامه مصوب واردات خودرو است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، طبق آیین نامه واردات خودرو که در مردادماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، واردات تنها برای خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است، البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

بر اساس این آیین نامه واردات خودروهای لوکس و بالاتر از ۲۰ هزار یورو ممنوع است. این در حالی است که برخی از شرکت‌های وارد کننده این موضوع را مورد توجه قرار ندادند و با زیر پا گذاشتن قانون و آیین‌نامه‌ها، اقدام به واردات خودروهای گران قیمت کرده‌اند.

یکی از این خودروهای وارداتی که از سوی شرکت بهمن خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده است، محصول برند هونگچی با نام «H۵» است. برندی که به رولزرویس چینی معروف است.

قیمت پایه این خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است این قیمت علی‌الحساب است و پس از آن هزینه‌هایی از جمله عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

واردات خودروهای گران‌قیمت برخلاف آیین‌نامه مصوب

از آنجا که سقف خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو است، با احتساب قیمت هر یورو حدود ۵۴ هزار تومان، باید قیمت پایه خودروی وارد شده تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد که با احتساب ۷۰ درصد سود بازرگانی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

از این رو باید گران ترین خودروی وارداتی زیر ۲ میلیارد تومان باشد در حالی که قیمت خودروی برند هونگچی «H۵» با احتساب همه هزینه‌ها و سود بازرگانی به سه میلیارد تومان می‌رسد.

خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای لاکچری در حالی رقم خورده است که بانک مرکزی در شرایط تحریمی برای مصارف ارزی سهمیه ای تعیین کرده است تا از ذخایر ارزی کشور صیانت شود با این حال، واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت ذخایر ارزی کشور را در خدمت تامین تقاضای غیراولویت دار قشر مرفه جامعه هدر می‌دهد.

دولت با اجرای طرح واردات خودرو درصدد بود تا بازار انحصاری خودرو را شکسته و با کاهش قیمت خودروها، آرامش را به بازار برگرداند در حالی که این نوع واردات خودرو با قیمت‌های گران منجر به خروج ارزبری و بر خلاف آیین نامه واردات است.

کد خبر 68410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =