خاندوزی: اقتصاد ایران برابر آسیب‌های روانی توفیق کمتری داشته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید در کشور پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرد، گفت: با وجود دستاوردهایی که در یک دهه اخیر در عرصه مصونیت علمی داشتیم، در عرصه آسیب‌های روانی کمتر موفق بودیم و این به دلیل قوت جریان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که در پی القای آن هستند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیداحسان خاندوزی» امروز (شنبه) در مراسم گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل اظهار داشت: کمال خردورزی آن است که درباره تهدیدات آینده به شکل پیشگیرانه اقدام کنیم، به‌ویژه برای اقتصادی که هدف خود را «اقتصاد قوی» قرار داده است و دشمنانش تضعیف آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند باید پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سایر کشورها هم به این ملاحظه نیاز دارند، زیرا ذات اقتصاد جهانی امروز پیوند ناگسستی با مخاطرات نسبت به آینده دارد و اقتصادها تلاش می‌کنند اقدامات خود را به حل این مخاطرات معطوف کنند.

وزیر اقتصاد گفت: در اقتصاد ایران به صورت مضاعف به پدافند غیرعامل نیاز داریم، زیرا به شکل ویژه‌ای با تهدیدات اقتصادی برای ایجاد اختلال در مسیر رشد و پیشرفت ایران مواجهیم و دستگاه‌های بسیاری در جهان بودجه می‌گیرند که بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را دچار شکست کنند.

وی افزود: تهدید اقتصادی یک بعد علمی و یک بعد روانی دارد و ما در هر دو بعد در صدر کشورهایی هستیم که موضوع چنین مخاصمات و دشمنی‌هایی قرار دارند و باید در زمینه آسیب ناپذیر شدن دشمنی‌ها نیز در صدر کشورهای مقاوم قرار گیریم.

خاندوزی گفت: با تلاش‌های انجام شده در دهه‌های اخیر شاهد اقدامات ارزشمندی بودیم که برای عامه مردم و جامعه قابل بازگو کردن نیست و نمی‌توان هر ساعت آماری از هجوم سایبری به شبکه‌های اطلاعاتی کشور (اقتصادی و مالی) ارائه کرد، با این حال در کمتر مواردی دچار شکست سیستمی شدیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پدافند غیرعامل برای اقتصاد درجه اهمیت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد، افزود: با وجود دستاوردهایی که در یک دهه اخیر در عرصه مصونیت علمی داشتیم، در عرصه آسیب‌های روانی کمتر موفق بودیم.

وزیر اقتصاد اضافه‌کرد: این شکست به دلیل قوت جریان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که در پی القای آن هستند. برای مثال ممکن است در هر اقتصادی با مساله تامین کالاها و اقلام مواجه نباشید اما فقط به دلیل جنگ روانی که ایجاد می‌شود، رفتاری در جامعه شکل می‌دهد که در یک ماه آینده کمیابی حاصل می‌شود.

وی بیان‌داشت: جامعه‌ای که به ظاهر با یک تهدید علمی مواجه نباشد، به دلیل آسیب پذیری در حوزه روانی در حوزه علمی هم دچار کاستی می شود و این داد و ستد ضعیفی است که بین رویکردهای پدافندی در حوزه متغیرهای عینی و روانی اقتصاد وجود دارد و باید تمرکز بیشتری نسبت به وزن این دسته از متغیرهای روانی و ذهنی داشته باشیم.

خاندوزی گفت: امروز می‌گویند که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد و جامعه را آماده می کنند تا اگر در عمل موفق نشدند، در تشویش روانی فضای اقتصاد موفق شوند و جامعه و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت و مالی به این سمت بروند که این اتفاق را با این فرآیند ذهنی بسازند.

وی تصریح‌کرد: بسیاری از مشکلات که در سال ۹۷ در شروع دور دوم تحریم‌ها با آن مواجه بودیم و تا امروز هم گریبان اقتصاد را گرفته است، اگر پیش دستی نمی‌کردیم و همه کانال‌های نقل و انتقال را به سوئیفت و کانال‌های انتقال رسان متصل نمی‌کردیم، یا در بحث‌های مختلف سیاست‌های بودجه‌ای، بودجه را به درآمدهای نفتی متصل نمی‌کردیم و نگاه پدافندی داشتیم، مشکلات حاضر به وجود نمی‌آمد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نگاه پدافندی در دولت سیزدهم وجود دارد و اگر ضعف‌های سیستمی بیش از این تدبیر می‌شد، بسیاری از مشکلات را نداشتیم.

وی از همکاران خود در همه دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد خواست تا پایان سال برای انواع مختلف رخدادهایی که می‌تواند سیستم عملکردی در گمرک، ‌ مالیات، خزانه داری، بیمه مرکزی و سایر بخش‌ها دچار اختلال جدی کند، دفترچه قرمز شرایط خاص تهیه کنند که در صورت رخ دادن اتفاقی، در ساعت نخست دستگاه‌ها و مقامات مسوول آنها مشخص شود.

کد خبر 68322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =