توسعه فیبرنوری در مسیر رقابتی‌شدن/ ایجاد ۷ میلیون پوشش توسط مخابرات تا پایان ۱۴۰۳

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام خبر ایجاد پوشش ۷ میلیون فیبرنوری توسط شرکت مخابرات تا پایان ۱۴۰۳، اعلام کرد: فضای توسعه پروژه فیبرنوری در حال رقابتی شدن است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، دولت سیزدهم توسعه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری را در دستور کار خود قرار داد و برای ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان دولت هدف‌گذاری کرد که بر اساس آخرین آمار مربوط به طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، اکنون ۳ میلیون و ۶۳۸ هزار خانوار تحت پوشش اینترنت مبتنی بر فیبرنوری قرار گرفته‌اند.

آخرین آمار به‌روز این پروژه که از طریق سایت https://iranfttx.ir/ در دسترس است، حکایت از این دارد که حدود ۲۵۳ هزار کاربر از این سرویس استفاده می‌کنند و ایجاد تسهیلات و مشوق‌هایی که دولت و اپراتورها برای دریافت این سرویس درنظر گرفته‌اند باعث می‌شود این فناوری مهم و تاثیرگذار در کشور همه‌گیر شود.

ایجاد «حساب توسعه شبکه فیبرنوری» با سرمایه اولیه هزار میلیاردتومانی برای تأمین مالی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، درنظرگرفتن مشوق برای اتصال فیبرنوری توسط اپراتورهای اینترنت، اعطای «پروانه خدمات و شبکه یکپارچه» UNSP به هفت اپراتور، از جمله اقداماتی است که برای دستیابی و تحقق وعده دولت در حوزه فیبرنوری انجام شده است که باعث سرعت گرفتن این پروژه ملی خواهد شد.

توسعه فیبرنوری در مسیر رقابتی‌شدن/ ایجاد ۷ میلیون پوشش توسط مخابرات تا پایان ۱۴۰۳

فیبرنوری پروژه‌ای است که نتیجه و حاصل آن در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد. زمانی که نسل پنجم اینترنت و استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره به یک نیاز مهم بدل می‌شود، فیبرنوری می‌تواند راهگشا باشد.

«امیر لاجوردی» قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی، با اعلام این خبر که شرکت مخابرات نیز به پروژه فیبرنوری پیوسته است، اعلام کرد: شرکت مخابرات به‌عنوان هشتمین اپراتور، موفق به دریافت UNSP (مجوز پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی) شد. در قالب این الحاقیه، ایجاد هفت میلیون پوشش تا پایان سال ۱۴۰۳ توسط این شرکت محقق خواهد شد.

وی افزود: فضای توسعه فیبرنوری در حال رقابتی‌شدن است و اپراتوری که تعهدات خود را به‌موقع اجرا کند، از مشوق بهره‌مند خواهد شد.

چند روز قبل نیز مدیرعامل اپراتور ایرانسل در سالگرد ۱۷ سالگی فعالیت خود درباره پروژه فیبرنوری گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، موفق شدیم تا مجوز پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزارت ارتباطات دریافت کنیم و در پی آن، در کنار توسعه سرویس‌های تلفن همراه، توسعه سرویس‌های ثابت را هم در برنامه قرار دهیم. نقش‌آفرینی ایرانسل در پروژه فیبرنوری یکی از برنامه‌های راهبُردی ما است که منجر می‌شود تا ایرانسل فقط اپراتور تلفن همراه نباشد و به‌عنوان اپراتور ثابت هم ایفای نقش کند.

بیژن عباسی آرند افزود: بر اساس این پروانه که مردادماه دریافت کردیم، متعهد شدیم برای ۵ میلیون خانوار در ۴۱۵ شهر، با حدود ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و ۱۱ هزار کیلومتر حفاری و داکت‌گذاری، دسترسی به این خدمت را فراهم کنیم. تا کنون ۲۲۰۰ کیلومتر زیرساخت فیبرنوری در لایه مترو ایجاد کرده‌ایم و برنامه‌ریزی ما تلاش برای ایجاد یک میلیون پوشش در سطح کشور، تا پایان امسال است.

کد خبر 68243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =