سازمان حمایت: مدت گارانتی خودرو ٢ ساله شد

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال بخشنامه‌ای به خودروسازان، محدودیت‌های گارانتی را باطل و اعلام کرد که از این تاریخ گارانتی خودرو فقط دو ساله است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حسین فرهیدزاده با ارسال بخشنامه‌ای به مدیران عامل شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور، خودروسازان راین، مدیران خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا/ پارس موتور/ صنعت خودروی آذربایجان/ صنایع اتومبیل سازی فردا/ سیف خودرو/ ریگان خودرو/ خودروسازی بم / کارمانیا و نورا موتور پارس اعلام کرد: دوره تضمین نمی‌تواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرف‌کننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر باشد. مبنای گارانتی به کلیه خودروها این‌گونه باید قرار گیرد".

در این نامه آمده است: «در راستای اجرای رای شماره ۶۰۴۲۷۲ مورخ ۹/۳/۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم ارایه گارانتی به کلیه خودروها، ضمن تاکید بر لغو نامه شماره ۶۴۲۶۳/۹۹/۳۷۰ مورخ ۰۶/۱۱/۱۳۹۹ این سازمان که طی نامه شماره ۳۸۳۲۳/۴۰۱/۳۷۰ مورخ ۲۲/۹/۱۴۰۲ به آن شرکت اعلام گردیده است، به اطلاع می‌رساند نامه شماره ۱۰۵۷۵۷ مورخ ۲۹/۱/۱۴۰۲ و شماره ۱۸۸۲۰۸ مورخ ۱۴/۲/۱۴۰۲ این سازمان نیز کان لم‌یکن تلقی می‌گردد.

بر اساس این بخشنامه؛ ضروری است مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که تصریح داشته است «دوره تضمین نمی‌تواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرف‌کننده یا کارکردی برابر با چهل هزار کیلومتر باشد. مبنای ارائه گارانتی به کلیه خودروها قرار گیرد.

بدیهی است هرگونه دریافت وجه در قبال فعال‌سازی مجدد گارانتی غیرفعال بوده و در صورت عدم رعایت مراتب فوق‌الذکر، وفق قوانین و مقررات موضوعه اقدام لازم معمول می‌گردد.

یکی از نامه‌های لغو شده مربوط به ۶ بهمن سال ۱۳۹۹ است که بر اساس آن سازمان حمایت اعلام کرده بود که مشتریان باید حداکثر ظرف مدت ۵ ماه از تاریخ و یا حداقل هزار کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز مراجعه کنند.

علاوه بر این در نامه دیگری مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ اعلام شده بود شرط حداکثر ظرف ۵ ماه از تاریخ تحویل خودرو و یا حداقل هزار کیلومتر کارکرد برای فعال سازی گارانتی باید حذف شود چرا که شرایط عرضه خودرو تغییر کرده و برای رفع مشکلات و کاهش شکواییه‌ها این موضوع ابطال می‌گردد.

همچنین در ۱۴ اردیبهشت ماه امسال سازمان حمایت به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ کرده بود در صورتی که مصرف‌کننده به نمایندگی‌های شرکت مراجعه و مالکیت خودرو مذکور از زمان تحویل خودرو از زمان کارخانه تغییر نیافته باشد اعمال محدودیت‌های سرویس اولیه تا سه ماه و یا هزار کیلومتر کارکرد برای سرویس اولیه فاقد وجاهت قانونی بوده و شرط مذکور تنها در ارتباط با خودروهایی اجرایی خواهد گردید که مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تا زمان اولین مراجعه به نمایندگی جهت سرویس اولیه تغییر یافته باشد.

کد خبر 67892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =