بانک جهانی: اقتصاد ایران امسال ۲برابر خاورمیانه رشد می‌کند

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد ۴.۱درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرد که بیش از ۲برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد ۱.۹درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است.

در حالی که متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ به ۶ درصد رسیده بود بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود یک‌سوم کاهش یابد.

کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ درصد برسد، متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل ۶.۲ درصد اعلام شده بود.

براساس پیش‌بینی بانک جهانی عربستان در سال جاری میلادی وارد رکود می‌شود و رشد اقتصادی این کشور به منفی۰.۹درصد می‌رسد، عربستان در سال پیش رشد ۸.۷درصدی را تجربه کرده بود.

رشد اقتصادی قطر نیز در سال جاری میلادی به ۲.۸ درصد، امارات ۳.۴ درصد، بحرین ۲.۸ درصد، عمان ۱.۴ درصد و کویت ۰.۸ درصد می‌رسد.

پیش‌بینی رشد ۴.۱درصدی برای اقتصاد ایران

بانک جهانی در گزارش خود پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران بیش از ۲ برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد کند. در حالی که ایران در سال پیش رشد اقتصادی ۳.۸درصدی را تجربه کرده بود بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی این رقم در سال جاری به ۴.۱ درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ را تاحد قابل‌توجهی اصلاح کرده است. بانک جهانی در گزارش ماه خرداد خود رشد ۲.۲درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود.

بهبود وضعیت تراز حساب‌های جاری و کاهش نرخ تورم در ایران

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ را معادل ۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل معادل ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.

بر اساس این گزارش تراز مالی ایران نیز از معادل منفی۱.۹درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به معادل منفی۱.۶درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی خواهد رسید که حاکی از کاهش کسری مالی دولت ایران در این سال است.

این گزارش همچنین از کاهش نرخ تورم در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده و پیش‌بینی کرده است نرخ تورم در ایران از ۴۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۲.۶ درصد در این سال برسد.

کد خبر 67605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =