بیش از سه میلیون تُن انواع کالا از بنادر غرب هرمزگان صادر شد

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، میزان صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب این استان در ۶ ماهه سال جاری را سه میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۶۶ تُن اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، مرتضی سالاری افزود: از مجموع صادرات یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۱ تن با ۳۳ درصد افزایش مربوط به صادرات غیرنفتی و یک میلیون و ۷۰۳ هزار و۷۸۵ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان کالاهای صادر شده نفتی و غیرنفتی را شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی عنوان کرد.

به گفته سالاری؛ از مجموع عملیات انجام شده، ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۰۵ تن نیز شامل فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی به صورت رویه کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شده است.

وی گفت: از این میزان یک میلیون و ۳۳ هزار و ۴۱۹ تن مربوط کاپوتاژ فرآورده‌ غیرنفتی و یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۸۶ تن نیز فرآورده‌های نفتی بوده است.

حمل و نقل کالا یا مسافران از یک نقطه در یک کشور به نقطه‌ای دیگر در همان کشور را کاپوتاژ می‌گویند.

تخلیه و بارگیری بیش از ۸۷ هزار کانتینر یخچالی

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در خصوص میزان تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی نیز بیان کرد: در این بازه زمانی با تخلیه و بارگیری ۸۷ هزار و ۳۶۵ TEU کانتینر یخچالی به تناژ ۹۰۳ هزار و ۵۱۸ تن، بنادر غرب این استان هرمزگان توانست افزایش ۳۳ درصدی را به ثبت برساند و به جایگاه نخست در بین بنادر کشور دست پیدا کند.

سالاری با بیان اینکه بنادر غرب استان هرمزگان دارای ترمینال یخچالی با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخدار و ۱۲ رمپ مخصوص بارگیری برای شناورهای حامل کانتینر یخچالی است، گفت: حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر را نیز ۴۳ هزار و ۶۸۲ TEU کانتینر اعلام کرد که نسبت به میزان صادرات کانتینر یخچالی در مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد افزایش داشته است.

TEU (هر تی ای یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) را شامل می‌شود. TEU (واحد شمارش کانتینر) یک واحد غیرمستقیم از ظرفیت بار است که اغلب برای توصیف ظرفیت کشتی کانتینری و پایانه‌های کانتینر استفاده می‌شود.

ترانزیت بیش از ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو به کشورهای آسیای میانه و عراق

وی در بخش دیگری بیان کرد: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده به ۲۳۷ هزار ۹۵۸ تن رسید که ۴۶ درصد افزایش در این بخش به ثبت رسیده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان افزود: در این مدت ۱۰۱ هزار و ۷۵۱ خودرو از طریق بندرلنگه به کشورهای به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری و ترانزیت شد.

بنادر و دریانوردی بندرلنگه به عنوان هسته مرکزی بنادر غرب استان هرمزگان با پوشش بر ۱۰ بندر تجاری و مسافری و نظارت بر ۴۶ سازه دریایی از انتهای محدوده شهرستان بندرخمیر تا ابتدای حوزه استحفاظی استان بوشهر و پشتیبانی نیمی از جزایر کشور، همچنین در برگیری ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی از نقاط مهم مدیریت بر سواحل کشور است.

کد خبر 67533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =