رشد ۶۵ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ارزش کالاهای تولیدی استان که نیمه اول امسال از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود صادر شده، ۷۹ میلیون و ۲۰ هزار و ۸۲۹ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد رشد دارد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، محمد کوهگرد افزود: این میزان صادرات در قالب چهار هزار و ۱۳۱ فقره اظهارنامه صادراتی و به وزن ۵۷۴ هزار و ۳۵۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد و از نظر وزن هم ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، ارمنستان و قزاقستان صادر شده‌ است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره صادرات کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و صادره از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان (صادرات ماده ۱۱۶) گفت: در این مدت ۴۷۵ هزار و ۵۲۳ تن کالا به ارزش ۱۹۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۳۲۹ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده است.

وی با اشاره به کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی در ۶ ماه اول امسال گفت: در این مدت یک میلیون و ۴۹ هزار و ۸۷۴ تن به ارزش ۲۷۴ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۱۵۸ دلار از گمرکات استان صادر شده که از نظر وزن ۳۶ درصد و از نظر ارزش هشت درصد افزایش دارد.

کوهگرد افزود: این کالاها شامل سیمان، کاشی و سرامیک، صابون، موکت و کود اوره بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال ۲۷ فقره اظهارنامه وارداتی به وزن یک تن و ۹۲ کیلوگرم کالا و ارزش چهار میلیون و ۱۶ هزار و ۹۵۰ دلار شامل لوازم و قطعات مربوط به معدن، دیزل ژنراتور، کلروبوتیل، برنج، دیزل ژنراتور، فروسلیس، شاهدانه خام، سنگ تالک و نخ پنبه‌ای از کشورهای آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان به استان وارد شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۶ دستگاه کامیون نیز به وزن ۴۸ هزار و ۷۷۵ تن شامل آرد، فوفل، لوزام یدکی مستعمل، بادام هندی، شامپو از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، اندونزی و ویتنام از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده‌ است.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 67496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =