صادرات دیزل روسیه صفر می‌شود

به نظر می‌رسد روسیه به ممنوعیت صادرات دیزل در اکتبر عمل کرده و بارگیری این سوخت در بنادر این کشور در دریای سیاه و دریای بالتیک برای ماه میلادی آینده، تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از اویل‌پرایس، برنامه بارگیری روسیه برای اکتبر، شامل ۲۲۳ هزار تن است که ۲۲۲ هزار و ۸۰۰ تن آن قرار است در بنادر پریمورسک و نووروسیسک برای مشتریان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بارگیری شود که از این ممنوعیت، معاف شده است.

روسیه با هدف کنترل قیمت سوخت در بازار داخلی، در سپتامبر صادرات سوخت از بنادر غربی را ممنوع اعلام کرد اما اندکی بعد، ممنوعیت صادرات دیزل کم کیفیت را حذف کرد. این کشور به دنبال تدابیری برای جلوگیری از تکرار بحران سوخت سال ۲۰۱۸ است. افزایش قیمت سوخت در آن سال، باعث کاهش نرخ محبوبیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شد. دولت، شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌های سوخت مستقل را واداشت قیمت عمده فروشی را تا پایان سال، در سطح ژوئن سال ۲۰۱۸ نگه دارند اما سپس موافقت کرد قیمت سوخت منطق با تورم، افزایش پیدا کند.

ممنوعیت اخیر صادرات سوخت که از سوی ناظران به عنوان اقدامی سیاسی و پوپولیستی دیده می‌شود، قرار است در اکتبر، اجرایی شود و ممکن است کمبود عرضه در بازار جهانی دیزل را تشدید کرده و قیمت نفت خام و سوخت‌های تقطیری را در آستانه زمستان بالاتر ببرد.

براساس گزارش اویل پرایس، قیمت دیزل اروپا پس از اعلام این ممنوعیت، به شدت افزایش یافت. انتظار می‌رود این ممنوعیت موقتی باشد و سطح ذخایر دیزل روسیه به ظرفیت کامل برسد.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه پنج شنبه گذشته در جلسه با مدیران ارشد شرکت‌های نفتی روسیه اعلام کرد: اگر ممنوعیت کامل صادرات سوخت در پایین آوردن قیمت بالای دیزل و بنزین تاثیری نداشته باشد، روسیه ممکن است سهمیه برای صادرات سوخت اعلام کند.

کرملین و وزارت انرژی روسیه اعلام کرده‌اند ممنوعیت صادرات سوخت که در ۲۱ سپتامبر اعلام کرد، تا زمان تثبیت قیمت سوخت در بازار داخلی، به قوت خود باقی می‌ماند. تحلیلگران انتظار دارند این ممنوعیت تا زمانی که برداشت محصول روسیه و اوج تقاضا برای سوخت به پایان برسد، ادامه پیدا کند.

کد خبر 67458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =