گزارش هفتگی رسوب کالا به سرانه قوا/ گمرک باید طلبکار حقوق فعالان اقتصادی باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گمرک باید در جایگاه طلبکاری حقوق فعالان اقتصادی قرار گیرد، گفت: مقوله تحریم داخلی با تسهیل صدور مجوزهای تجاری از سوی دستگاه‌های همجوار مدیریت شد.

به گزارش اگزیم نیوز، احسان خاندوزی روز (سه شنبه)در مراسم رونمایی از آشکارسازهای جدید در گمرکات اجرایی، با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته بخشی از دغدغه رهبر انقلاب درخصوص صدور مجوزهای متعدد در حوزه گمرک و تجارت خارجی مرتفع شده است، اظهار داشت: در همین راستا با اقدامات انجام شده بخشنامه‌های صادر شده مرتبط با گمرک از ۱۸۷ به ۱۰۳ بخشنامه و آیین‌نامه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه، گمرک باید در جایگاه طلبکاری حقوق فعالان اقتصادی قرار گیرد، افزود: مقوله تحریم داخلی با تسهیل صدور مجوزهای تجاری از سوی دستگاه‌های همجوار مدیریت شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به مساله رسوب کالا در گمرکات و بنادر، تصریح کرد: در این خصوص هرچند آمار کالای موجودی، در حال تخلیه نسبت به شهریور سال قبل بهبود یافته و فضا روان‌تر شده است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه باید بین رسوب قانونی و رسوب غیرقانونی تفاوت قائل شد، افزود: بخشی از رویه‌های تعریف شده در تجارت منجر به فرصت سودجویی شده است. اما بخش دیگر از رسوب ناشی از اشکالات در مقرره‌های زمان بر مثل کد ساتای بانک مرکزی، مجوزهای غذا و دارو و قرنطینه است. بر این اساس باید سایر اضلاع مرتبط با تجارت در اقدامات خود تسریع کنند تا رسوب کاهش یابد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برخی کالاها رسوب می‌کنند و منجر به اتلاف منابع می‌شود، گفت: در این مورد باید به صورت هفتگی گزارش تهیه و به سران قوا ارسال شود.

وی در خصوص ارتباط گمرک با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اظهار داشت: تمام تولیدکنندگان دانش‌بنیان شناسایی شده و برای تولید ایکس‌ری پیش‌سفارش دریافت می‌کنند. بر این اساس با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری هر ماه یک آشکار ساز باید افتتاح شود. دستگاه‌های مجاور نیز در این مسیر باید مانع تراشی‌ها از جمله در مورد نرخ تعرفه ایکس‌ری را رفع کنند.

کد خبر 67139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =