تحریم‌ها جایی در صنعت پتروشیمی ایران ندارند/ آغاز حرکت جهنده و تحولی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه افزایش ۲۰ برابری مهمانان خارجی هفدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست به این معناست که تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی در این صنعت جایی ندارد و از این مرزها عبور کرده‌ایم، گفت: صنعت ارزش‌آفرین، اشتغال‌زا و ارزآور پتروشیمی حرکت جهنده و تحولی را آغاز کرده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی امروز (یکشنبه) در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست ضمن خوش‌آمدگویی به معاون رئیس‌جمهوری، وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سفرا و نمایندگان مجلس، مدیران‌عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و همه فعالان صنعت پتروشیمی اظهار داشت: صنعت پتروشیمی ایران در ۴۴ سال گذشته، صنعتی وابسته در تأمین کالا و تجهیزات، موادشیمیایی و کاتالیست و حتی بهره‌برداری از واحدها بود.

وی افزود: تولید واقعی صنعت پتروشیمی در سال ۵۶ حدود ۱.۵ میلیون تن بود که امروز با وجودی که کشور حدود ۱۵ سال درگیر جنگ و بازسازی واحدهای پتروشیمی بود، ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی به بالای ۹۲ میلیون تن در سال رسیده و روزانه معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره فعالیت ۶۷ مجتمع تولیدی و سه مجتمع سرویس‌های جانبی در کشور، گفت: چشم‌انداز ما برای آینده صنعت پتروشیمی بسیار خیره‌کننده و جذاب است و برنامه‌های توسعه‌ای هفتم توسعه پارسال آماده شد و برنامه هشتم توسعه نیز هم‌اکنون نهایی شده و آماده است.

شاهمیرزایی از ۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در افق پایان برنامه هشتم توسعه خبر داد و تصریح کرد: این فرصت‌ها بخش‌های مختلف صنعت از بالادست تا میان‌دست و پایین‌دست را شامل می‌شود.

فروش اعتباری بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان در ۵ ماه اخیر

وی با بیان اینکه افزایش ۲۰ برابری مهمانان خارجی در هفدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست نسبت به سال گذشته به این معناست که تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی در این صنعت جایی ندارد و از این مرزها عبور کرده‌ایم، اظهار داشت: بسیاری از میهمانان خارجی این نمایشگاه به‌منظور برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، بخشی از فضای نمایشگاهی نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران به نمایشگاه ایران‌پلاست اختصاص می‌یافت اما امروز کل فضای نمایشگاهی به هفدهمین دوره این نمایشگاه تخصیص داده شده است.

شاهمیرزایی تأکید کرد: شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی با کمک هلدینگ‌ها و انجمن‌های پتروشیمی بر آن است که با رویکرد دولت سیزدهم و با اتخاذ سیاست‌های ابلاغی وزیر نفت به تکمیل زنجیره ارزش دست یابد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان دولت سیزدهم در تولید کاتالیست‌های صنعت خودکفا می‌شویم، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه کالا و تجهیزات این صنعت نیز بومی‌سازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت‌های پتروشیمی فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا را برای واحدهای پایین‌دست آغاز کردند، به‌طوری که در پنج ماه اخیر ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش اعتباری انجام شده است که اگر این واحدها می‌خواستند تسهیلات در این زمینه دریافت کنند بسیار زمان‌بر بود.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه صنعت ارزش‌آفرین، اشتغال‌زا، ارزآور پتروشیمی حرکت جهنده و تحولی را آغاز کرده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی سبز است و ۳۵ درصد فضای صنعتی پتروشیمی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. انتظار داریم دیگر دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت و... در این راه ما را یاری کنند تا طرح‌های پتروشیمی با سرعت بالاتری نهایی شوند.

کد خبر 67069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =