فرصت جدید تجاری ایران در بلوک اقتصادی دنیا

عضویت ایران در گروه بریکس، فرصت‌ها و ظرفیت‌های تازه‌ای را پیش روی بخش تجارت خارجی و بازرگانی کشور قرار داده که می‌تواند در کنار کمرنگ‌تر شد تحریم‌های غرب، باعث افزایش قدرت اقتصادی ایران در جهان شود.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، ایران به تازگی به عنوان عضو جدید گروه بریکس پذیرفته شده است. عضویتی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، آن را یک موفقیت و موقعیت بزرگ تجاری برای اقتصاد ایران می دانند.

بر پایه این گزارش، فراهم سازی ظرفیت های جدید تجاری و زمینه های گسترش تجارت بین الملل، یکی از اقدامات مهمی است که در دولت سیزدهم از سال گذشته در قالب عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای و گروه بریکس، فراهم شده است.

علاوه بر این، به دلیل وجود تحریم های ظالمانه غرب بر علیه اقتصاد ایران، استفاده از ظرفیت های بزرگ تجاری بلوک های اقتصادی بین المللی، یک فرصت مناسب کشورمان برای خنثی سازی تحریم ها تلقی می شود.

همچنین استفاده از امکان مبادلات پولی با بانک های کشورهای عضو گروه بریکس و همچنین شانگهای، یک زمینه جدید برای بانک های کشورمان است که بتوانند مبادلات پولی خود را از طریق همکاری مشترک با بانک های کشورهای عضو دنبال کنند.

در عین حال، تلاش کشورهای عضو گروه بریکس برای طراحی و راه اندازی یک واحد پولی جدید مانند یورو در اروپا نیز می تواند تا حد زیادی اقتصاد ایران را از آسیب های دلار و تحریم های پولی دور نگه دارد.

ظرفیت دیگر ایجاد شده از طریق گروه بریکس برای ایران، برنامه کشورهای عضو برای ایجاد پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت است. به دلیل تحریم مبادلات بین المللی پولی ایران از سوی سوئیفت، راه اندازی پیام رسان های جدید مالی در کشورهای عضو گروه بریکس، می تواند فرصت نقل و انتقالات مالی برای بخش تجارت خارجی کشورمان با طرف های تجاری خارجی را فراهم کند.

نگاهی به تولید ناخالص داخلی سرانه کشورهای عضو گروه بریکس نشان می دهد که سرانه تولید ناخالص داخلی ایران به ۴ هزار و ۱۱۰ دلار رسیده است. در واقع سرانه تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که میزان تولید و یا درآمد به ازای هر فرد در اقتصاد به چه میزان است.

سرانه تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای عضو بریکس مانند روسیه، ۱۵ هزار و ۴۴۴ دلار و در کشور عربستان سعودی نیز ۳۱ هزار و ۸۵۰ دلار است.

همچنین این سرانه در کشور امارات متحده عربی، ۵۱ هزار و ۳۰۶ دلار است. در آرژانتین سرانه ۱۳ هزار و ۶۵۵ دلار و در کشور چین نیز به عنوان دیگر عضو گروه بریکس، ۱۲ هزار و ۸۱۴ دلار است.

هرچند سرانه تولید ناخالص داخلی و یا میزان تولید و درآمد به ازاء هر فرد در ایران به نسبت برخی کشورهای عضو گروه بریکس، پایین است، اما این رقم با توجه به شرایطی از جمله میزان جمعیت هر کشور محاسبه می شود و از تقسیم GDP بر جمعیت کشور به دست می آید.

طبیعی است که در کشورهای با درآمد و یا سطح تولید بالا و جمعیت کمتر، سطح کیفیت زندگی و استانداردهای بهتری نیز وجود خواهد داشت.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که به دلیل توسعه مراودات تجاری و تسهیلات روابط اقتصادی بین کشورهای عضو بلوک های اقتصادی از جمله بریکس، این توسعه روابط می تواند در بهبود شرایط اقتصادی ایران و در نتیجه تقویت شاخص ها، مفید واقع شود.

کد خبر 66912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =