توجه بیشتر هندی‌ها به توسعه بندر چابهار با عضویت ایران در بریکس

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هند گفت: با توجه به قرارداد همکاری ما با هندی‌ها در خصوص توسعه بندر چابهار، عضویت ایران در بریکس می تواند اهتمام بیشتر دهلی نو برای اجرای قرارداد همکاری بندری و ترانزیتی با ایران را در پی داشته باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، عبدالناصر درخشان روز سه شنبه درباره تأثیر عضویت ایران در بریکس در توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه و اقتصادهای برتر دنیا اظهار داشت: کشورهای عضو بریکس که احتمالا با عضویت ایران باید اسم آن هم تغییر کند، کشورهای نوظهور اقتصادی و قدرتمند امروز دنیا محسوب می شوند که خیلی از معادلات اقتصادی دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی این کشورها از جمله هند و روسیه و برزیل و چین چیده شده و تأثیر می پذیرد.

وی ادامه داد: یک چهارم تولید دنیا در حوزه کشورهای عضو بریکس قرار دارد و سه کشور هند و چین و روسیه زرادخانه های هسته ای دارند که از مهمترین کشورهای دارای قدرت هسته ای دنیا محسوب می شوند؛ روسیه و برزیل هم از معدود کشورهای تولیدکننده هواپیماهای پهن پیکر دنیا به حساب می آیند؛ لذا می توانیم از تجارب این کشورها استفاده کنیم؛ اعضای بریکس در حالی از ایران برای پیوستن به بریکس دعوت کرده اند که کشورهای زیادی در دنیا علاقه مند به عضویت در این مجمع کشورهای قدرتمند هستند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هند با اشاره به تحریم های ظالمانه ای که علیه اقتصاد کشورمان از سوی غربی ها اعمال شده گفت: عضویت ایران در بریکس و شانگهای یک موفقیت بزرگ برای دولت آیت الله رئیسی به حساب می آید و باید این اتفاق را به فال نیک بگیریم که جمهوری اسلامی ایران با عضویت در چنین رویدادها و اتحادیه هایی می تواند به اهدافی مانند دلارزدایی از تجارت بین الملل با سیار کشورهای همسو نزدیک شود؛ همچنین این اتفاق می تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه صادرات و واردات ایران مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه و چین دو متحد قدیمی ما هستند که پیوندهای خوبی با آنها داریم اما هند دیگر عضو بریکس، در حوزه تحریم ها بیشتر جانب آمریکا به عنوان متحد قدیمی خود را داشته است که امیدواریم با عضویت ایران در این گروه از کشورها، تعهدات این کشورها نسبت به روابط تجاری با ایران بیشتر شود.

درخشان گفت: بانک توسعه اقتصادی بریکس بیش از ۳۰ میلیارد دلار اعتبار دارد که می خواهد برای توسعه کشورها سرمایه گذاری شود این فرصت خوبی برای ایران است تا بتوانیم تنگناهایی که به ایران از سوی غربی ها تحمیل شده را پشت سر بگذاریم.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان درباره روابط ایران و هند در خصوص توسعه بندر چابهار پس از عضویت در بریکس، افزود: در مراسم سالگرد استقلال هند که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، من با سفیر هند در ایران درباره روابط دو کشور مذاکره کردم؛ متأسفانه انتظاراتی که از هندی ها در این چند سال در خصوص بندر چابهار داشتیم، انجام نشده است؛ اما پنجره توسعه روابط با عضویت کشورمان در بریکس قطعا باز خواهد شد، وقتی معاهده ای امضا می شود، کشور طرف قرارداد باید به تعهدات خود پایبند باشند؛ ضمن اینکه رقابت هند و چین می تواند هم به سود ایران باشد. البته نباید از روابط گسترده هند با غربی ها غافل شد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هند گفت: با توجه به قرارداد همکاری ما با هندی ها در خصوص توسعه بندر چابهار، عضویت ایران در بریکس می تواند اهتمام بیشتر دهلی نو برای اجرای قرارداد همکاری بندری و ترانزیتی با ایران را در پی داشته باشد.

کد خبر 66529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =