گام‌ دولت بلاروس برای توسعه مناسبات با ایران در عرصه حمل‌ونقل

منابع خبری بلاروس گزارش دادند که دولت این کشور، توافقنامه حمل و نقل با ایران را تأیید کرده است، توافقنامه‌ای که در سفر اسفندماه ۱۴۰۱ رئیس‌جمهوری بلاروس به تهران به امضا رسید و نویدبخش توسعه مناسبات دوجانبه در عرصه حمل و نقل است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) و خبرگزاری اسپوتنیک بلاروس چهارشنبه در گزارش‌هایی در این زمینه نوشتند: این توافقنامه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ پس از مذاکرات الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تهران به امضا رسیده بود؛ تصمیم روسای جمهوری دو کشور در این زمینه در راستای اصلاح توافقنامه ای بود که مینسک و تهران در بهمن ۱۳۷۷ به امضا رسانده بودند.

در این گزارش‌ها آمده است: دولت بلاروس پروتکل اصلاح توافقنامه بین دولتی با ایران در زمینه حمل ونقل در جاده‌های بین‌المللی را تصویب کرد.

بر این اساس، این مصوبه ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ (۲۷ مرداد ۱۴۰۲) در شورای وزیران بلاروس به تصویب رسید و سه‌شنبه (۳۱ مردادماه) در پورتال اینترنتی حقوقی ملی این کشور منتشر شد.

بنا بر این گزارش، این پروتکل لغو مجوزهای حمل و نقل جاده ای کالا بین بلاروس و ایران را پیش بینی می کند، به این معنی که یک سازوکار حمل و نقل بدون مجوز بین این دو کشور فعال خواهد شد.

اسپوتنیک بلاروس در این باره افزود: اکنون وزارت خارجه بلاروس باید به طرف ایرانی پیامی در مورد اجرای رویه‌های داخلی لازم در زمینه لازم‌الاجرا شدن پروتکل توسط بلاروس ارسال کند.

دراین گزارش به نقل از وزارت حمل و نقل بلاروس آمده است: در سال ۲۰۲۲ صادرات خدمات حمل و نقل موتوری از بلاروس به ایران نسبت به سال ۲۰۲۱، ‌ حدود ۳.۶ برابر شد. این وزارتخانه افزود: امضای پروتکلی با اصلاحاتی که لغو مجوزها را پیش بینی می کند به حفظ این روند کمک می کند.

وزارت حمل و نقل بلاروس همچنین اعلام کرده است که ایجاد یک رویه بدون مجوز برای حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا به شرکت های لجستیک اجازه می دهد تا از ظرفیت حمل و نقل جاده ای و ایجاد طرح های جدید حمل و نقل بین بلاروس و ایران استفاده بیشتری کنند.

منابع خبری بلاروس در ادامه نوشتند: اسفندماه ۱۴۰۱ الکساندر لوکاشنکو رئیس دولت بلاروس در یک سفر رسمی به تهران با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت و گرد و سپس روسای جمهور بلاروس و ایران نقشه راه جامع همکاری برای سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ را امضا کردند. علاوه بر این، مینسک و تهران، اسناد دیگری را برای توسعه همکاری‌ها امضا کردند.

کد خبر 66317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =