شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم بیش از سه برابر شده است

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهشی و فناوری از افزایش بیش از سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۷۵۱ قرارداد به ارزش حدود ۳۴۰ میلیون دلار و ۷۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های دانش بنیان عقد کرده‌ایم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، وحیدرضا زیدی‌فرد دوشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی از کاهش ۸۰ درصدی تجهیزات خارجی در صنعت نفت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد خبر داد و افزود: این روندی بوده که طی سال‌ها با فراز و نشیب فراوان در صنعت نفت طی شد و توانستیم نتیجه بگیریم.

وی با اشاره به ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان گفت: در این ایستگاه که از تجهیزات با فناوری بالا (های‌تِک) استفاده می‌شود، ۹۰ درصد تجهیزات بومی استفاده شده است. چه سامانه‌های کنترل صنعتی و چه سامانه‌های کمپرسور و طراحی‌ها داخلی هستند که اقدام بزرگی است.

زیدی فرد درباره قراردادهای صنعت نفت با شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: ۷۵۱ قرارداد به ارزش حدود ۳۴۰ میلیون دلار و ۷۲۰۰ میلیارد تومان، عقد کرده‌ایم.

وی درخصوص استفاده از تجهیزات داخلی گفت: در صنعت نفت غیر از ممنوعیتی که برای ورود تجهیزات مشابه خارجی وجود دارد، اگر خودمان هم به این تشخیص برسیم که تجهیزاتی وجود دارد که ساخت داخل است و می‌تواند نیازهای ما را برآورده کند و دارای مشخصات و استانداردهای مدنظر صنعت نفت هست، واردات مشابه این تجهیزات را در فهرست ممنوعیت‌ها می‌بریم. سال گذشته، یک فهرست ۲۰۰ قلمی به کل صنعت نفت ابلاغ و اعلام کردیم که ورود این ۲۰۰ قلم کالا از خارج از کشور ممنوع است و خود هم به صورت جدی بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهشی و فناوری درباره شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم از حدود ۱۵۰ به حدود ۵۵۰ شرکت رسیده است؛ یعنی بیش از سه برابر شده است. فهرستی داریم به عنوان فهرست بلند تجهیزات تأییدشده که هر شرکتی در صنعت نفت بخواهد تجهیزاتی را بخرد یا استفاده کند، باید از شرکت‌هایی که داخل این فهرست هستند استفاده کند. تسهیلاتی را هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌ایم که بر تعدادشان اضافه شود.

وی گفت: این فهرست شامل تأمین‌کنندگان و سازندگان است. برای اولین‌بار در دولت سیزدهم، تعداد سازندگان از تعداد تأمین‌کنندگان بیشتر شده است که افتخاری برای صنعت نفت به شمار می‌رود.

معاون وزیر نفت درخصوص اجرای طرح چاه‌های بسته و کم‌بازده گفت: فراخوان دادیم و با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بستیم. تسهیلات و تضامین مختلفی از طریق صندوق خودمان یا از راه‌های قانونی دیگر در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذاریم. در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی نیز اقداماتی برای شرکت‌ها صورت گرفته است.

زیدی فرد درباره «رابطه صنعت و دانشگاه» گفت: اکنون ۸۱ قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف در سراسر کشور داریم. یکی از ویژگی‌های این دوره وزارت نفت این است که ارتباط بسیار خوبی با وزارت علوم در دوره‌های مختلف در رده‌های مختلف برقرار کرده‌ایم و این ارتباط منجر به همکاری بسیار خوبی بین وزارت علوم و وزارت نفت شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از این ۸۱ قرارداد قدیمی و بعضی از آنها جدید است. برای راهکارهای ازدیاد برداشت از ۲۲ میدان با ۱۳ دانشگاه قرارداد بستیم. در دوره قبلی عنوان این قراردادها «میدان‌محور» بود. بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که شکل این قراردادها باید عوض شود و از «میدان‌محور» به «مسئله‌محور» یا «فناورانه‌محور» تبدیل شود؛ این هم کمکی به ما بود و هم به دانشگاه. با چهار مرکز بزرگ دانشگاهی کشور نیز قراردادهایی داریم و آنها را برای تأیید لایسنس‌های مورد نیاز وزارت نفت به صورت انستیتو تعریف کردیم. با یکی از دانشگاه‌های کشور هم یک سری فعالیت‌های بهینه و فناورانه در ارتباط با فعالیت‌های اکتشافی داشتیم. ۷۷ میلیون دلار و تقریباً ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای قراردادهایی که با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی داشتیم تخصیص یافته است.

زیدی‌فرد درباره فرایند همکاری دانشگاه‌ها با وزارت نفت گفت: شکل قراردادهایی که از قبل بسته شده بود را عوض کردیم ولی خودمان هم به صورت مستمر بر مبنای استعداد دانشگاه‌ها برای حل برخی مسائل با آن‌ها وارد مذاکره می‌شویم. من از بسیاری از دانشگاه‌های کشور بازدید و با بسیاری از روؤسای دانشگاه‌ها و تیم دانشگاهی صحبت کرده‌ام. تلاش کردیم نیازهایمان را بگوییم و آن‌ها نیز توانایی‌های خود را بگویند.

وی درباره شرکت‌های فناور وزارت دفاع و پشتیبانی گفت: در صنعت دفاعی به رشد و بلوغ بسیار خوبی رسیده‌ایم. پس از مذاکره با فعالان این صنعت به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از سرریز فناوری‌های بخش دفاعی در صنعت نفت استفاده کنیم. ظرفیت‌های بسیاری در صنعت دفاعی برای کمک به صنعت نفت وجود دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر دفاع و وزیر نفت امضا شد و بعد از آن کارگروه‌های مختلف شکل گرفت و همکاری ادامه یافت.

زیدی‌فرد درباره «تجهیزات و تولیداتی که قبلاً به کشور وارد می‌شدند و اکنون در داخل تولید می‌شوند» گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری مسئولیت معرفی ساخت‌های بار اول را بر عهده دارد. از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، همکاری مستمر با معاونت علمی ریاست جمهوری را در زمینه‌های مختلف شروع کردیم که الان هم ادامه دارد. از جمله کارگروه‌های مشترکی که تشکیل شد و در دبیرخانه وزارت نفت مستقر است کارگروه ساخت بار اول است.

معاون وزیر نفت توضیح داد: ما با هدف حمایت از ساخت بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت از وزیر نفت ابلاغیه گرفتیم که مصوبات این کارگروه مانند مصوبات شخص وزیر است و ثمره‌اش این است که در سال ۱۴۰۱ توانستیم رتبه اول را در میان وزارتخانه‌های کشور از بابت ساخت بار اول به دست آوریم. از سال ۱۴۰۰ تا کنون، تولید بار اول ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص صادرات تولیدات بار اول گفت: با پالایشگاه اِل‌پالیتو ونزوئلا قرارداد صدور خدمات فنی و مهندسی امضا شد و ۲ میلیون و ۷۰۰ قلم تجهیزات ایرانی را به ونزوئلا صادر کردیم که بسیار چشمگیر است. همچنین برای اولین بار به روسیه کاتالیست صادر کردیم که افتخاری برای صنعت نفت است؛ زیرا از سال‌ها پیش وارد کننده کاتالیست بودیم ولی اکنون الحمدلله به لحاظ فناوری به سطح بسیار بالایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: به تازگی یک بخش خصوصی مرتبط با صنعت نفت با شرکت نفت ونزوئلا قرارداد ۵۸ میلیون دلاری امضا کرده است.

زیدی‌فرد درخصوص «کارگروه صدور خدمات فنی و مهندسی» گفت: از ابتدای دولت سیزدهم در وزارت نفت، این کارگروه را تشکیل داده‌ایم که در آن هم اشخاصی از وزارت نفت و هم از بخش خصوصی حضور دارند و تلاش ما این است که موانعی که بر سر راه صدور خدمات فنی مهندسی چه برای بخش خصوصی و چه بخش دولتی وجود دارد را از سر راه برداریم و تسهیلات را فراهم کنیم.

وی صرفه‌جویی ارزی صورت‌گرفته در نتیجه حمایت از ساخت بار اول و بومی کردن تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شدند را ۳۵۰ میلیون دلار ذکر کرد.

زیدی فرد در پاسخ به این سؤال که «شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌توانند وارد فهرست شرکت‌هایی شوند که با صنعت نفت همکاری دارند؟» گفت: سال گذشته ابلاغیه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ بحث امتیاز برای ورود به فهرست سازندگان ما تسهیلات کاملاً ویژه دریافت کنند. امتیازهای آنها ورودشان را به فهرست ما بسیار تسهیل می‌کند. روند ورود شرکت‌ها به فهرست ما مشخص است: باید خوداظهاری کنند سپس وضعیت آنها در کمیته مربوطه بررسی شود و در نهایت، نتیجه به آنها اعلام شود.

وی در خصوص «تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» اظهار کرد: دولت و مجلس برای ما درباره بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تکلیفی قانونی قرار داده‌اند که باید تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم. در همین راستا، با چند بانک وارد مذاکره شدیم و با آنها به عنوان بانک‌های عامل قرارداد بستیم. فراخوانی در ۶ حوزه مورد نیاز صنعت نفت از جمله هوشمندسازی و چاه‌های کم بازده ابلاغ کردیم تا هر شرکتی که می‌تواند در این زمینه‌ها کمک کند بیاید.

معاون وزیر نفت گفت: سهمی از وزارت نفت داشتیم و قرار شد دو برابر آن سهم را بانک‌ها بگذارند و بازپرداخت سهم وزارت نفت را با درصد صفر در نظر گرفتیم. تسهیلاتی با درصد بازپرداخت بسیار پایین و دقیقاً نصف سود بانکی شد و توانستیم بابت تبصره ۱۸ حدود ۵۵۰۰ میلیون تومان با شرکت‌ها قرارداد ببندیم؛ این رقم مربوط به سال ۱۴۰۰ است که عملیاتی شده است.

وی در خصوص «صندوق پژوهش و فناوری نفت» تصریح کرد: این صندوق نقشی بسیار مهم در کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا می‌کند. تا کنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه قراردادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کرده‌ایم.

زیدی‌فرد درباره «نحوه اعلام نیاز در صنعت نفت» گفت: در نمایشگاه صنعت نفت امسال که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد در غرفه خودمان یک کیو آر کد به نمایش گذاشتیم که ۵۴۴ قلم کالای راهبردی ما را به متقاضیان نشان می‌داد و هر شرکتی می‌توانست با استفاده از آن فهرست، نیاز صنعت نفت را برطرف کند.

وی افزود: غیر از آن هم، سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) وجود دارد در سال گذشته، بالاترین میزان ثبت تقاضاهای صنعت نفت را در آن داشتیم و از طرف وزارت علوم هم در این زمینه رتبه اول را کسب کردیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: «اداره کل تأمین و تجاری‌سازی» هم متقاضیانی را که مایل هستند درباره تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و نحوه ورود به این صنعت بدانند راهنمایی می‌کند.

زیدی فرد درباره «ملی کردن استانداردهای صنعت نفت» گفت: از سال‌ها پیش استانداردهایی داشتیم که در صنعت نفت جاری بوده به نام استانداردهای آی‌پی‌اِس. بر اساس تکلیفی که داشتیم با سازمان استاندارد گروه‌های مختلفی را تشکیل دادیم و توانستیم ۱۲۲ مورد از این استانداردها را به صورت ملی درآوریم که هر متقاضی می‌تواند به آن‌ها مراجعه و از آن‌ها استفاده کند.

وی درباره افزایش دامنه صلاحیت نهاد صدور گواهی کیفیت توضیح داد: توانستیم از چهار رسته کالایی به ۱۷ رسته کالایی برسیم که شامل اقلام بسیار زیادی می‌شود. رهبر انقلاب پس از اینکه گزارشی در این زمینه دریافت کردند گفتند کار مهمی صورت گرفته و تشویق کردند که آن را ادامه بدهیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهشی و فناوری درباره «ورود نخبگان به صنعت نفت» گفت: در بازدیدهای مختلف از پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانشگاهی جوانانی را دیدم که کارشان را از هیچ شروع کردند ولی ایده‌هایی عالی داشتند. آنها با همت عالی توانستند جزو مهم‌ترین شرکت‌هایی باشند که با صنعت نفت همکاری می‌کنند و مبادله فناوری و تجهیزات انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: درِ صنعت نفت به روی همه جوانان صاحب ایده و کسانی که می‌توانند کمک کنند که این صنعت فناورتر شود، باز است.

کد خبر 66247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =