عملیات احداث پتروشیمی ابن سینا با حضور وزیر صمت در همدان آغاز شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در همدان کلنگ احداث پتروشیمی ابن سینا را به زمین زد و عملیات اجرایی این پروژه بزرگ پس از سال‌ها وقفه آغاز شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، این طرح تولید اتیلن اکساید و زنجیره پایین دستی به میزان ۳۰۰ هزار تن در سال را در برنامه دارد.

میزان سرمایه گذاری ارزی طرح ۲۹۱ میلیون یورو که ۸۰ درصد وام از محل منابع ارزی داخلی صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد آورده نقدی سهامداران است.

۲۲۵ میلیون یورو تسهیلات برای پتروشیمی ابن سینا پیش بینی شده و در طول چهار سال به بهره برداری می رسد.

این پروژه در ۱۰۰ هکتار وسعت و ۲۰ هزار مترمربع زیربنا احداث می‌شود.

از مزیت‌های این پروژه می توان به فراهم بودن امکان دسترسی به خوراک مورد نیاز طرح و امکان اجرای طرح توسعه درآینده، دسترسی به امکانات زیربنایی از قبیل برق، آب، سوخت گاز، بنزین و خطوط ارتباطی، توسعه زنجیره ارزش محصوالت پتروشیمی جهت تامین نیاز داخلی و ارزآوری بیشتر، کاهش بیکاری در نتیجه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر، ایجاد امنیت بیشتر برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش خصوصی و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش درآمد کشور به دلیل ارزش افزوده بالاتر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا همدان در این باره گفت: ضریب اشتغال این شرکت در دوره بهره برداری ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برآورد شده است.

امیر آذری افزود: ۶۶ میلیون یورو از محل آورده سهام داران برای این طرح تزریق و از محل صندوق توسعه ملی نیز ۲۲۵ میلیون یورو اختصاص می یابد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری شده همچنین تولیدات آن به سایر کشورها نیز صادر می شود.

آذری مطالبات و خواسته های این مجموعه را دایر شدن گمرک در منطقه ویژه جهان آباد برای تسریع و تسهیل در واردات و صادرات کالاها دانست.

وی خواستار تمدید مجوز حفر چاه منطقه ویژه جهان آباد، تهیه آب مورد نیاز سه میلیون متر مکعب از محل پساب شهر همدان که در مرحله نخست ۱.۵ میلیون متر مکعب اختصاص می یابد ، تکمیل خط انتقال پساب خروجی منطقه جهان آباد و تکمیل معابر شهرک صنعتی شد.

افتتاح شهرک صنفی کارگاهی، آغاز عملیات احداث پتروشیمی ابن سینا، بازدید ازچند طرح تولیدی و صنعتی و دیدار و گفت و گو با فعالان اقتصادی از برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در کهن دیار همدان است.

محل احداث پتروشیمی ابن سینا منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد واقع در شهرستان فامنین از توابع استان همدان است.

محصول نهایی این پروژه ۱۱ هزار تن در سال (MGE) مونو اتیلن گلایکول،۱۰۱ هزار تن در سال (ETX) انواع اتوکسیلات ها، ۵۶ هزار تن در سال (GE) گلایکل اتر و ۳۲ هزار تن در سال (MDEA) و متیل دی اتانول آمین (EA) اتانول آمین است.

پتروشیمی ابن‌سینا در سال ۸۳ با سفر مقام معظم رهبری تصویب شد.

در حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان فعالیت دارند.

کد خبر 66126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =