توسعه صنعت کشاورزی؛ نقطه تلاقی ارتقای روابط ایران و روسیه

مسوولان ۲ استان مازندران و ولگاگراد روسیه در راستای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برای برقراری رابطه با کشورهای همسایه به این نتیجه قطعی رسیده اند که کشاورزی می تواند به شاهراه گسترش و تبادلات تجاری میان کشور تبدیل شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، وجود ظرفیت بی بدیل حمل و نقل آبی در کنار بنادر و مناطق ویژه اقتصادی مانند بندرامیرآباد در شرق مازندران از یک سو و تنوع محصولات کشاورزی که می تواند به نحو مطلوبی به نیازهای ۲ طرف در شرایط مختلف پاسخ دهد، این امیدواری را ایجاد کرده است تا مازندران و ولگاگراد گسترش روابط را با این بخش کلید بزنند.

استاندار مازندران که در راس هیاتی روز دوشنبه هفته جاری به کشور روسیه سفر کرده در کارگروه مشترک کشاورزی مازندران و ولگاگراد اظهار داشت: نشست تخصصی گروه‌های اقتصادی مازندران و ولگاگراد روسیه در حالی در تخصصی ترین سطح در روسیه در حال برگزاری است که ۲ طرف به یک نقطه مشترک دست یافتند که با رفع تعهدات ارزی و به کار گیری تهاتر میزان تجارت بین ۲ طرف افزایش می یابد

سی محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در بازدید از پارک علم و فناوری مسکو گفت: در شرایط فعلی ظرفیت‌های ارزشمندی در دو استان مازندران و مسکو در حوزه پارک علم و فناوری وجود دارد که هر دو طرف باید از این ظرفیت به نحو شایسته بهره مند شوند. دو طرف به دنبال ایجاد تفاهمنامه همکاری دوجانبه در بخش علم و فناوری و مسائل دانش بنیان هستیم تا سطح روابط در این بخش را افزایش دهند.

توسعه صنعت کشاورزی؛ نقطه تلاقی ارتقای روابط ایران و روسیه

حسینی‌پور با بیان آنکه یکی از اولویت‌های همکاری دانش بنیان برای هر دو طرف بهره‌مندی از فناوری مدرن در حوزه کشاورزی است، افزود: تجربیات خوب مسکو و مازندران در حوزه دانش بنیان و تبادل و تعامل اطلاعاتی دو طرف به ارتقا و مدرن سازی کشاورزی مسکو و مازندران منجر خواهد شد.

وی افزود: استان مازندران همانند مسکو بهره مند از پارک علم و فناوری است که این ظرفیت باید به نحو شایسته بکارگیری شود، ضمن آنکه در شش ماه گذشته ۳۰ شرکت دانش بنیان از روسیه به مازندران سفر کرده اند که زمینه تعامل بین دو طرف برقرار است.

برپایی نمایشگاه مشترک بین مسکو و مازندران

حسینی پور با اشاره به جایگاه ارزشمند مازندران در حوزه دانش بنیان و آمادگی تشکیل نمایشگاه مشترک در این حوزه با مسکو، گفت: انجام این طرح زمینه حضور و دیدار نخبگان علمی بین دو کشور را فراهم می کند و این امر زمینه ساز توسعه دو جانبه خواهد بود.

حسینی پور ادامه داد: ما علاقمند به بهره‌مندی از فناوری نوینی هستیم که در جلسه های مختلفی که با حضور شرکت‌های دانش بنیان مازندران و مسکو خواهیم داشت به آن می رسیم و این امر نخبگان دو کشور را وارد تعامل می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری در کشور ما که حوزه دانش بنیان نشان نامگذاری شد به اهمیت موضوع تاکید دارد که در این مقطع زمانی به دقت ا تعامل و همکاری دو طرف در این حوزه در دستور کار قرار می‌دهیم.

در این پیوند و واکاوی ظرفیت های تجاری مازندران نشان می دهد که بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

قطعا به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رئیس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور بویژه بندر امیر آباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آنها باشد.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

کد خبر 65301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =