به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، مهدی محمدی در اولین جلسه مدیریت رسانهای بحران که با حضور قائم مقام رئیس ستاد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و همچنین برخی از مدیران روابط عمومی دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد برگزار شد، در خصوص فلسفه برگزاری این نشست گفت: یکی از اهداف برگزاری این نشست که با حضور قائم مقام رئیس ستاد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همکاران ایشان صورت گرفته، ارتقای تعامل بین دستگاهی و افزایش سطح آمادگی است و در کنار آن برنامهریزی بهتر، هماهنگی بیشتر و پایش اقدامات دستگاههای وابسته به وزارت اقتصاد در حوزههای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و آموزش همگانی بوده است.
وی افزود: ماهیت این جلسه، یک نشست پیش از بحران بوده و تدبیر حکم می کند که پیشبینی و پیشگیری و آمادگی های لازم را برای مواجهه به موقع و مناسب با حوادث طبیعی و بحرانهای مختلف داشته باشیم.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد با بیان اینکه افزایش مرجعیت رسانههای داخلی و رسمی بخصوص رسانه ملی در میان مردم بسیار مهم است، گفت: افزایش اعتبار و اعتماد رسانهای سبب خواهد شد تا امنیت روانی مردم توسط رسانههای غیررسمی و بیگانه به مخاطره نیفتد و باید تلاش کنیم تا پیگیری اخبار رسمی کشور و پذیرش آنها توسط مردم، روند صعودی بخود بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه شفاف سازی مالی، اصل اول در وزارت اقتصاد بوده افزود: شفاف سازی مالی سبب افزایش اعتماد عمومی مردم خواهد شد که به دنبال آن رشد و توسعه جامعه رقم خواهد خورد.
عضو کمیته اصلی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت اقتصاد به موضوع امیدآفرینی در جامعه اشاره و تصریح کرد: هدف ما در وزارت اقتصاد افزایش امید در جامعه است؛ چرا که معتقدیم تزریق روحیه امید، امیدآفرینی و افزایش اعتماد اجتماعی مهمترین نیاز ضروری شرایط اکنون کشور است و با افزایش آن و با همدلی و وحدت از گردنه چالشها و بحران ها عبور خواهیم کرد.
وی در خصوص همکاری های میان وزارت اقتصاد و رسانه ملی نیز تاکید کرد: روشنگری و مطالبه گری مهمترین رسالت رسانههاست اما باید امنیت ذهنی و روانی مردم در نظر گرفته شود چرا که نقش مطالبه گری رسانهها به مانند راه رفتن بر لبه تیغ است و باید به گونهای مطالبه گری صورت گیرد که افکار عمومی و سرمایه اجتماعی آسیب نبیند و نتیجه مطالبه گری اصلاح امور و جوانه زدن بذر امید در سطح جامعه باشد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه رویکرد کنشی باید در کنار رویکرد واکنشی وجود داشته باشد، اظهار داشت: وزارت اقتصاد همیشه پاسخگوی ابهامات و پرسش ها بوده و این وزارتخانه در مواقع بحرانها نیز نظر صریح و کارشناسی خود را در کمترین زمان اظهار داشته است.
وی با بیان اینکه در شرایط عادی روابط عمومی های دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد به صورت مستقل عمل میکنند، گفت: در مواقع بحرانی، ساز و کار اجرایی اطلاع رسانی ستاد وزارتخانه و دستگاههای تابعه به صورت متمرکز بوده زیرا در شرایط بحران، اذهان عمومی آسیب پذیرتر است و باید اطلاع رسانی ها با هماهنگی و انسجام لازم صورت گیرد.
گفتنی است در این جلسه زارع قائم مقام رئیس ستاد پدافند غیر عامل و مدیریت بحران رسانه ملی، جمعی از مسئولان این رسانه و برخی از مدیران روابط عمومیهای دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد نیز حضور داشتند و به بیان نظرات و دیدگاههای خود در خصوص مدیریت صحیح رسانهها در زمان بحرانها پرداختند.
نظر شما