آنکتاد: ایران ۱.۵میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی در ۲۰۲۲ جذب کرد/ کسب رتبه ۴ در خاورمیانه

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از جذب ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و رتبه ایران از این نظر را ۷۹ در جهان و ۴ در خاورمیانه اعلام کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از رشد ۵ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.

آمار منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته است یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که بدین ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۷۵ میلیون دلار افزایش داشته است.

در سال ۲۰۲۱ نیز میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران با رشد ۶ درصدی مواجه شده بود. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می کرد اما در دوره فعالیت دولت سیزدهم طی سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این روند معکوس شده و شاهد رشد دوباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور بوده ایم.

ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار کاهش یافته بود. اما در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

براساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ همچنین ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است، این رقم برای سال پیش از آن ۸۲ میلیون دلار اعلام شده بود.

رتبه ۷۹ ایران از نظر میزان جذب سرمایه خارجی در جهان

رشد ۵ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۲۲ در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان طی این سال ۱۳ درصد کاهش داشته و به ۱۲۹۴ میلیارد دلار رسیده است.

ایران در میان کشورهای جهان از نظر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در رتبه ۷۹ طی سال ۲۰۲۲ قرار داشته است. آمریکا با جذب سرمایه ۲۸۵ میلیارد دلاری در رتبه نخست، چین با ۱۸۹ میلیارد دلار در رتبه دوم و سنگاپور با ۱۴۱ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان جذب سرمایه گذاری خارجی آمریکا در این سال ۲۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

ایران از کشورهایی مثل بلغارستان، استونی، ایرلند، آلبانی، صربستان، ایسلند، پاکستان و ترکمنستان سرمایه خارجی بیشتری در سال ۲۰۲۲ جذب کرده است.

ایران چهارمین کشور خاورمیانه از نظر جذب سرمایه خارجی

در منطقه خاورمیانه نیز وضعیت ایران از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی خوب است. ایران در میان ۱۰ کشور این منطقه از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۴ قرار گرفته است.

عربستان با جذب سرمایه ۷ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلاری در رتبه نخست منطقه قرار گرفته و عمان با ۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون دلار و بحرین با یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

میزان جذب سرمایه خارجی در سایر کشورهای منطقه عبارتست از ایران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، اردن یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار، کویت ۷۵۸ میلیون دلار، لبنان ۴۵۸ میلیون دلار، فلسطین ۲۳۳ میلیون دلار، قطر ۷۶ میلیون دلار و عراق منفی ۲ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار.

کد خبر 64702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =