ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم از ۹۱ هزار مگاوات گذشت

ظرفیت تولید برق کشور در دولت سیزدهم ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسیده است که حاصل آن گذر از تابستان بدون خاموشی سال گذشته بود که افزایش ظرفیت تولید برق ایجاد شده تا پایان سال ۱۴۰۱ یک رکورد چشمگیر است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، تلاش برای افزایش ظرفیت شبکه برق کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف تأمین برق پایدار است که این موضوع مورد تأکید رئیس‌جمهوری بود.

تأکید رئیس‌جمهور بر افزایش ظرفیت شبکه برق سبب شد «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیرو دولت مردمی سیزدهم افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود در بخش تولید برق قرار دهد.

براین اساس محرابیان از همان روزهای آغاز به‌کار تلاش برای افزایش ظرفیت شبکه برق را وجه همت صنعت برق قرارداد.

ناترازی موجود در شبکه برق که تابستانی پر از خاموشی در سال ۱۴۰۰ را رقم زد، سبب شد برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت شبکه برق برای تابستان ۱۴۰۱ به‌عنوان اولویت نخست بخش برق مورد تأکید همه بخش‌های صنعت برق قرار گرفت و با تدوین برنامه‌ای یک‌صد اقدامی کارآغاز شد.

وزیر نیرو درباره ناترازی تولید و مصرف برق اخیراً گفته است، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم غفلت‌هایی در توسعه صنعت برق صورت گرفت که حاصل آن یک ناترازی قابل‌توجه در تولید و تقاضای برق بود و اکنون ما آن را به میراث برده‌ایم.

محرابیان به ناترازی در تولید و مصرف برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۱ با درنظرگرفتن رشد تولید به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه در جهت توسعه صنعت برق و مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده است، گفت: مجموع ظرفیت نیروگاهی که تا پایان سال ۱۴۰۱ به مدار آمد، ۷۰۵۴ مگاوات در بخش تجدیدپذیر و حرارتی بوده است که ۶۸۶۴ مگاوات آن در بخش حرارتی است.

وزیر نیرو ادامه داد: ظرفیت‌های ایجاد شده برق از نیمه دوم سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۸۱ مگاوات، دو هزارو ۴۷۶ مگاوات، ۵۵۱ مگاوات، یک هزار و ۲۲۸مگاوات، یک هزار و ۷۲۲ مگاوات، یک هزار و ۴۶۲ مگاوات، دو هزار و ۷۵۶ مگاوات، یک هزار و ۸۶۰ مگاوات، ۱۶۴ مگاوات و در مجموع ۶هزار و ۸۶۴ مگاوات بوده است.

محرابیان بیان کرد: به‌عبارت‌دیگر متوسط ساخت نیروگاه در طول ۸ سال یک هزار و ۶۱۸مگاوات بوده که براین‌اساس ظرفیت تولید برق ایجاد شده تا پایان سال ۱۴۰۱ یک رکورد چشمگیر است.

وی راه‌اندازی یک هزار و ۳۱۶ مگاوات ظرفیت در بخش بخار نیروگاه‌های گازی را رکورد ثبت‌شده دیگر در دولت سیزدهم ذکر کرد و افزود: درگذشته، این افزایش ظرفیت هیچگاه از هزار مگاوات فراتر نرفته بود.

اضافه‌شدن هفت هزار و ۵۴ مگاوات به توان تولیدی کشور که در حوزه نیروگاه‌های حرارتی شامل احداث پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان یک هزار و ۴۰۰ مگاوات و احداث ۲۶۸ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و خود تأمین کوچک از نتایج برخی از این اقدام‌ها در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم از ۹۱ هزار مگاوات گذشت

پس از پشت سر گذاشته شدن تابستانی بدون خاموشی در سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی برای تابستان ۱۴۰۲ آغاز شد که برنامه برای افزایش ظرفیت تولید شبکه برق یکی از برنامه‌هاست؛ به طوری که با اقدامات انجام شده ظرفیت تولید برق کشور امسال به بیش از ۹۱ هزار مگاوات رسید.

براساس این گزارش، از ظرفیت ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاواتی کنونی ۷۴ هزار و ۱۹۸ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

نیروگاه‌های حرارتی شامل دو بخش خصوصی با سهم ۶۸ درصدی و دولتی با سهم ۳۱ درصدی و در بخش‌های بخار، گازی و سیکل ترکیبی در تولید برق اقدام می‌کنند.

نیروگاه‌های بخار بخش دولتی ۱۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۴۱ مگاوات برق تولید می‌کنند و بخش خصوصی این نوع نیروگاه هم با داشتن ۱۱ نیروگاه، ظرفیت چهار هزار و ۵۸۸ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند که مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بخش بخار ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات است.

نیروگاه‌های دولتی گازی هم با ۲۵ نیروگاه به ظرفیت ۶ هزار و ۶۲۲ مگاوات برق تولید می‌کنند که بخش خصوصی این نیروگاه‌ها هم به تعداد ۴۶ نیروگاه و ظرفیت ۱۶ هزار و ۲۴۳ مگاوات امکان تولید برق دارند.

مجموع نیروگاه‌های گازی دولتی و خصوصی با ۷۱ نیروگاه ظرفیت تولید ۲۲ هزار و ۸۶۶ مگاوات برق دارند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بخش دولتی هم به تعداد ۴۴ نیروگاه و با ظرفیت پنج هزار و ۷۲۵ مگاوات امکان تولید برق را برعهده دارند.

بخش خصوصی این نوع نیروگاه هم به تعداد ۳۳ نیروگاه با ظرفیت تولید ۲۹ هزار و ۷۷۹ مگاوات تولید برق دارند.

بقیه ظرفیت تولید برق مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت ۱۲ هزار و ۹۳ مگاوات، نیروگاه‌های اتمی با ظرفیت یک هزار و ۲۰ مگاوات، تولید پراکنده به ظرفیت دو هزار و ۳۳۹ مگاوات، تجدیدپذیر یک هزار و ۵۴ و نیروگاه‌های دیزلی ۴۰۷ مگاوات است.

کد خبر 64511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =