هند در اولویت توسعه تجارت ایران است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته تلاش کرد تا معاملات و توافقات معلق مانده را به نتیجه برساند و قصد دارد با هند نیز روابط را احیا کند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «مهدی ضیغمی» در همایش تجاری ایران و هند با اشاره با جلسه روز گذشته با سفیر این کشور با رویکرد مثبت برای شکل دهی به روابط دو کشور، اظهار داشت: رویکرد دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسو و کشورها و مقاصدی با سابقه تاریخی و تشابهات فرهنگی و تجاری مناسب است و بر همین اساس هند یکی از اولویت‌های ایران در زمان‌های مختلف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت رویکرد افزایش مقاصد صادراتی و گروه کالایی با تمرکز بر خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار دارد، تصریح‌کرد: هند اهمیت ویژه ای برای ایران دارد و برای اینکه فرصت سوزی نشود رایزن بازرگانی قدیمی ایران در این کشور را فعال کردیم تا زمان را برای معرفی فرد جدیدی که آشنایی با این کشور ندارد، هدر ندهیم.

ضیغمی با اشاره به روابط خوب گذشته تجاری ایران و هند، افزود: به دلیل تحریم، برخی گروه های کالایی برای تجارت با مشکل مواجه شد اما سال گذشته حجم روابط را به رقم پنج میلیارد دلار رساندیم.

وی ادامه‌داد: برخلاف سابقه تجاری که در سال‌های گذشته تجربه کردیم ظرفیت بسیاری بالایی برای تجارت میان ۲ کشور وجود دارد، اما برخلاف پتانسیل های بالا مثل بندر چابهار، خطوط دریایی و هوایی، موانعی برای توسعه روابط کنونی وجود دارد که یکی از آنها استانداردهایی است که برای محصولات کشاورزی ایران اعمال می شود که موجب مشکل برای صادرات محصولات غذایی شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: هند برای تجارت با برخی کشورهای تعرفه صفر در نظر گرفته که این روند موجب افزایش قاچاق و صادرات کالاهای ایرانی به نام دیگران از همسایگان به هند را تقویت کرده است، اما امیدواریم با توسعه روابط بتوانیم تجارت را به‌طور مستقیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته تلاش کرد معاملاتی که از قبل مانده بود مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا را احیا کند، خاطرنشان‌کرد: همین جدیت را برای به نتیجه رساندن تجارت ترجیحی با هند داریم که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

این مسوول با اشاره به موانع مالی و بانکی، تاکید کرد: راه هایی برنامه ریزی شده که بتواند توسعه روابط را رقم بزند و سازمان توسعه تجارت برای سال‌های آینده توسعه حضور در نمایشگاه های کشورهای هدف را خواهد داشت.

ضیغمی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت از روند اعزام هیات‌های تجاری حمایت خواهد کرد، تاکید کرد: بدون حضور فعالانه تجار ایرانی و هندی گسترش روابط قابل انجام نخواهد بود که مطالعه استانداردهای جدید می تواند در این راستا کمک کننده باشد.

کد خبر 64352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =