افزایش حقوق ورودی خودرو، ‌مصوبه مجلس است نه دولت + سند

مجلس در تغییراتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعمال کرد، درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو را به ۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش داده و دولت برای اجرای مصوبه مجلس به ناچار سود بازرگانی خودروهای وارداتی را افزایش داده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، در روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس از افزایش تعرفه واردات خودرو انتقاد کرده‌اند. به عنوان مثال، جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی یکشنبه ۲۸ خردادماه مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها مردم بتوانند خودروهای مناسب سوار شوند، اما اکنون آئین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است.

افزایش حقوق ورودی خودرو، ‌مصوبه مجلس است نه دولت + سند

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای خودروهایی با موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی تعرفه از ۷۱ به ۹۱، خودروهایی با موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۹۱ به ۱۳۱، خودروهایی با موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی از ۹۶ به ۱۶۱ و برای خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی به ۱۷۱ درصد افزایش یافته است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واردات خودرو باید به نحوی باشد که به نفع مردم عادی بوده و انتظار می‌رود آئین‌نامه‌ای تدوین و تعرفه‌های لحاظ شده تجدیدنظر شود. در کجای دنیا ۱۷۱ درصد یعنی سه برابر قیمت ماشین عوارض گرفته می‌شود؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: ان‌شاءالله دولت عادلانه به بحث تعرفه خودروهای وارداتی توجه خواهد کرد.

افزایش حقوق ورودی خودرو، ‌مصوبه مجلس است نه دولت + سند

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره اظهار داشته است: مزیت واردات خودروهای کارکرده این است که با توجه با قیمت پایین خودرو، می‌توانیم با ارز کمتر خودروی بیشتری وارد کنیم؛ اما دولت مصوبه‌ای می‌گذارد که برعکس مصوبه مجلس و لایحه خودش است. وقتی تعرفه را بالا می‌بریم یعنی خودروی کمتری وارد کشور خواهد شد و مصوبه دولت با روح قانون مجلس و خود لایحه دولت مغایرت دارد. تذکرات لازم را به دولت در خصوص مصوبه تعرفه واردات خودرو داده‌ایم.

فراموشی نمایندگان مجلس از مصوبه خود

این انتقادات، متوجه مصوبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ دولت درباره تعیین تعرفه واردات کالاها به کشور است که در آن سود بازرگانی واردات خودرو نیز اصلاح شده است.

علت اصلاح سود بازرگانی واردات خودرو، تغییراتی است که مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعمال کرده و درآمد دولت از محل حقوق ورودی واردات خودرو را ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

دولت بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صمت درباره میزان واردات خودرو و متناسب با تامین ارز اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، میزان درآمد ناشی از حقوق ورودی خودرو برای سال جاری را برآورد کرده و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گنجانده بود. بر این اساس، در ردیف ۱۱۰۴۰۲ جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حقوق ورودی خودرو لحاظ شده بود.

 درج درآمد ۳۲ هزار میلیارد تومانی از حقوق ورودی خودرو در لایحه دولت
درج درآمد ۳۲ هزار میلیارد تومانی از حقوق ورودی خودرو در لایحه دولت

اما مجلس در تغییراتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعمال کرد، درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو را به ۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است؛ یعنی ۸۸۰۰ میلیارد تومان بیشتر از درآمد مدنظر دولت.

افزایش حقوق ورودی خودرو، ‌مصوبه مجلس است نه دولت + سند
افزایش درآمد حقوق ورودی خودرو به ۴۰۸۰۰ میلیارد تومان در مصوبه مجلس

بنابراین دولت مجبور شده برای اجرای مصوبه مجلس و تحقق درآمد ۴۰۸۰۰ میلیارد تومانی، سود بازرگانی خودروهای وارداتی را افزایش دهد. البته با اقدام وزارت صمت و برای کاهش تاثیر مصوبه مجلس بر خودروهای ارزان‌تر، سود بازرگانی خودروهای وارداتی به صورت پلکانی تغییر داده شد تا خودروهای ارزان‌تر مشمول تعرفه‌های کمتری شوند.

متاسفانه گویا شماری از نمایندگان مجلس از مصوبات خود در بودجه ۱۴۰۲ خبر ندارند و دولت را که در حال اجرای مصوبات مجلس است، ‌ مورد خطاب و نقد قرار می‌دهند.

کد خبر 64342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =