همکاری ایران و ونزوئلا از صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ تا احیای ظرفیت‌های پتروشیمی

مقامات ایران و ونزوئلا در سفر رئیس‌جمهوری به کاراکاس سندها و قراردادهای مختلفی امضا کردند؛ به‌گونه‌ای که سهم صنعت نفت در این قراردادها با توسعه همکاری در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، ادامه و توسعه همکاری دو کشور در زمینه افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های موجود ونزوئلا یکی از زمینه‌های مورد تفاهم دو کشور بوده است. ونزوئلا هم‌اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت فرآورش نفت در پالایشگاه‌هایش دارد که به‌دلیل تحریم‌ها تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه از آن عملیاتی است؛ از این رو با توجه به تجربه‌های تعاملات پیشین دو کشور قرار شد این همکاری‌ها توسعه یابد.

بر اساس یکی از تفاهم‌نامه‌های امضا شده در روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان تعمیرات اساسی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های از کار افتاده ونزوئلا را ادامه می‌دهند. تا به امروز بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و تجهیز ایرانی از سوی ۱۶۰۰ سازنده ایرانی در پالایشگاه‌های ونزوئلا نصب و راه‌اندازی شده است و بخشی از نفت خام و میعانات گازی ایران نیز در همین پالایشگاه‌ها در حال فرآورش است. به عبارت دیگر با این کار بازارسازی مطلوبی برای فروش و صادرات میعانات گازی و نفت خام کشور در دوران تحریم‌ها شده است.

احیای ۴ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی ونزوئلا

با نهایی شدن قراردادهای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا، گروه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم به سراغ پتروشیمی‌های فراسرزمینی این کشور رفته است. این کشور ۱۲ میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی دارد که پس از خروج کارشناسان خارجی این مقدار به ۲ میلیون تن افت کرده است. بر اساس بررسی‌ها به راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بلاتکلیف پتروشیمی ونزوئلا را با صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی تولیدی کرد.

نخستین قرارداد تعمیرات اساسی یکی از مجتمع‌های پتروشیمی (تولید آمونیاک) ونزوئلا به‌دست شرکت‌های ایرانی روز دوشنبه با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور امضا شد. تولید در این مجتمع پتروشیمی به‌دلیل تحریم‌های آمریکایی متوقف شده بود که امید می‌رود با راه اندازی دوباره آن از محل تولید و فروش محصول آمونیاک بازگشت سرمایه‌گذاری طرف ایرانی به خوبی انجام شود.

امضای نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور با ونزوئلا

افزون بر بحث نوسازی و روزآمد کردن ایستگاه‌ها و تأسیسات، تقویت فشار و انتقال گاز در ونزوئلا ازسوی شرکت‌های ایرانی یکی دیگر از روئوس همکاری دو کشور در آینده نزدیک خواهد بود. در این زمینه همچنین درباره احیای پایانه‌های نفتی ونزوئلا چند قرارداد با محور شرکت‌های ایرانی امضا شده است؛ به‌طوری که شاهد بودیم نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی خارج از کشور در این زمینه در ونزوئلا امضا شده است؛ تأمین مالی این قرارداد به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این کشور بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت جهان را به خود اختصاص داده است و از این رو ظرفیت بسیار بالایی برای جذب خدمات فنی و مهندسی، محصولات و کالاهای ایرانی دارد.

نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی امضا شد

همچنین نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم برای نوسازی یک مجتمع تولید آمونیاک در ونزوئلا امضا شد.

نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی پس از بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم امضا شد. بر این اساس شرکت ایرانی در قالب این قرارداد تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع بازپرداخت سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

گروه کارشناسی صنعت پتروشیمی ایران دو ماه کار کارشناسی مفصل روی این واحد پتروشیمی انجام داده و به‌طور کامل نیازسنجی آن انجام شده است. با تعمیر این مجتمع صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی انجام خواهد شد و این موضوع کمک بسیار زیادی به دیگر خدمات فنی مهندسی و تجهیزات و کالاها و تجارت شرکت‌های خصوصی ایرانی در سطح بین الملل خواهد کرد.

ونزوئلا دارای ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب شده است که هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌های آمریکا تنها ۲ میلیون تن از این ظرفیت فعال است. همچنین بررسی‌های کارشناسی وزارت نفت نشان می‌دهد که با صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی به‌راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بالقوه ونزوئلا را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرد.

مذاکرات درباره‌ مجتمع‌های دیگر پتروشیمی ونزوئلا برای فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی ایرانی به‌منظور صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات به این مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا در حال انجام است.

توسعه پایانه نفتی خوزه ونزوئلا با توان متخصصان ایرانی

همچنین قرارداد توسعه و تعمیرات اساسی پایانه نفتی خوزه ونزوئلا به دست متخصصان ایرانی همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به کاراکاس در حضور وزیر نفت امضا شد.

بر اساس این قرارداد، افزایش ذخیره‌سازی در پایانه نفتی خوزه، ‌تکمیل مخازن ذخیره‌سازی، ‌ارتقای سیستم‌های انتقال و افزایش ظرفیت بارگیری از اهداف‌ این قرارداد است و تأمین مالی این پروژه به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این نخستین قرارداد به شیوه ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور است که گامی بلند به‌منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی و ورود به بازارهای جهانی برای شرکت‌های نفتی ایرانی به شمار می‌آید.

اجرای این پروژه افزون بر آنکه اهداف همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا درباره تبادل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را تسهیل و تسریع می‌کند، در عین حال اجرای آن برای شرکت پتروپارس سودآور و به نفع ارتباطات کلان و راهبردی تهران و کاراکاس خواهد بود.

پایانه نفتی خوزه ونزوئلا یکی از دو پایانه بزرگ نفتی در منطقه آمریکای لاتین است که صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و واردات نفت و میعانات گازی از طریق آن انجام می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان ایرانی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ونزوئلا را تجهیز می‌کند

همچنین شرکت دانش‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت، با صدور محصولات دانش‌بنیان ایرانی، پنج ایستگاه‌ تقویت فشار گاز ونزوئلا را تجهیز می‌کند.

در قالب این قرارداد صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز که با ونزوئلا در زمینه تجهیزات سیستم‌های اتوماسیون، مخابرات و ابزار دقیق، تله‌متری و دیگر تجهیزات موردنیاز ایستگاه‌های تقویت فشار امضا شده است، تجهیزات موردنیاز این ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، توسط شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی، ساخته و نصب خواهد شد.

برای نخستین بار است که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت برای فروش خدمات دانش‌بنیان نفتی به یک شرکت خارجی قرارداد امضا می‌کنند و این اقدام همسو با تحقق رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فعال در صنعت نفت انجام شده است.

وزارت نفت دولت سیزدهم با توجه افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در فهرست بلند خود، افزون بر عرضه نیازهای خود و مهیا کردن بازار داخلی تضمین شده برای این شرکت‌ها، تلاش کرده است تا برای نخستین بار این شرکت‌ها را در بازارهای صادراتی نیز فعال کرده و برای آنها فرصت‌هایی را در این حوزه فراهم کند.

کد خبر 64167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =