رشد ۷ درصدی خرید برگ سبز چای/ ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد

رییس سازمان چای شمال کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۵۳ هزار تن برگ سبز چای درجه یک خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «حبیب جهان ساز» در خصوص وضعیت تولید برگ سبز چای افزود: سال گذشته ۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده بود.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری، امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است که نسبت به قیمت خرید تضمینی سال گذشته به ترتیب ۵۲ و ۶۲ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان چای شمال کشور قیمت خرید تضمینی امسال را برای تولیدکنندگان مناسب دانست و گفت: این نرخ با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم مناسب تعیین شده است.

جهان ساز، تولید ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای درجه یک و دو را برای سال جاری برآورد کرد و ادامه داد: چین دوم خرید برگ سبز چای تازه از هفته آتی شروع می‌شود و تا پایان مهرماه نیز ادامه دارد.

پرداخت ۵۰ درصد مطالبات چایکاران

وی، ارزش برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران را ۷۰۰ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تاکنون کارخانجات چای حدود ۳۴۰ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد مطالبات را به چایکاران پرداخت کرده‌اند.

به گفته رییس سازمان چای شمال کشور، حدود ۲۵ در صد این مبلغ سهم دولت و ۷۵ درصد سهم کارخانجات چای است که باید به تولیدکنندگان پرداخت شود.

جهان ساز با اشاره به اینکه نزدیک ۷۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به برگ سبز چای است، گفت: از هر ۵ کیلوگرم برگ سبز چای یک کیلوگرم چای خشک استحصال می‌شود بنابراین اکنون قیمت هر کیلوگرم چای خشک درب کارخانجات به طور عمده بین ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برحسب کیفیت به فروش می‌رسد.

کد خبر 64118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =