عمانی‌ها ۳.۳ میلیون تن کالای ایرانی خریداری کردند

طی سال گذشته، عمانی ها در مجموع بیش از ۳.۳ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کردند که این میزان علاوه بر آنکه نسبت به سال قبل از آن، ۴۱ درصد رشد داشته، مسیر برای تجارت مشترک ۳ میلیارد دلاری دو کشور را هموار کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، عمان کشوری در جنوب ایران و در کنار خلیج فارس است که با کشورمان مرز آبی دارد. این کشور نیز مانند سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق نفت کسب درآمد می کند و در حوزه هایی مانند کشاورزی، گردشگری و ماهیگیری نیز درآمد دارد.

اردیبهشت ماه امسال یک همایش تجاری بین ایران و عمان برگزار شد که طی آن غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرد که با توجه به چشم انداز مثبت روابط اقتصادی بین ایران و عمان، حجم تجاری دو کشور در سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشت و به رکورد بی سابقه ای دست یافت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در مدت مذکور میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به سلطنت عمان ۵۱ درصد و واردات ۲۹ درصد رشد داشته ادامه این روند نشانه آن است که هدف گذاری برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به سطح ۳ میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت دور از دسترس نیست.

عمانی ها در سال گذشته میزان خرید خود از ایران را ۵۰ درصد افزایش دادند و در بین کشورهای خریدار کالاهای ایرانی دو پله صعود کردند.

طبق جداول گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از سه میلیون و ۳۴۲ هزار تن کالای ایرانی در قالب ۶۴۵ کد تعرفه مختلف به عمان صادر شده که ارزشی بیش از ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان معادل یک میلیارد و ۸۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۲۵۶ دلار داشته است.

این اعداد و ارقام رشد ۴۵ درصدی از نظر وزنی، ۷۸ درصدی از نظر ارزش ریالی و افزایش ۵۲ درصدی از نظر ارزش دلاری را نسبت به صادرات ایران به عمان در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. این روند صعودی عمان را از رتبه دهم به هشتمین مشتری کالای ایرانی تبدیل کرده است.

عمانی ها در سال گذشته برای خرید ۱۰ محصول عمده صادراتی ایران بیش از ۸۳۷ میلیون دلار هزینه کرده اند که این میزان خرید، بیش از ۷۷ درصد کل صادرات ایران به عمان را تشکیل می دهد.

سال گذشته بیش از ۸۷۲ هزار تن قیر به ارزشی معادل ۳۳۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۰۰ دلار به عمان صادر شده که به تنهایی سهمی معادل ۳۰.۵۷ درصد از کل صادرات ایران به عمان را داشته است.

سنگ آهن، محصولات معدنی، دام زنده، هندوانه، انواع میگو و زعفران نیز از محصولات تولیدی کشورمان بوده که عمانی ها در سال گذشته خریداری کردند به نحوی که تنها در مورد میگو بیش از ۴ میلیون دلار هزینه کرده اند.

کد خبر 64113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =