همکاری مشترک برای استفاده از ظرفیت خزر در توسعه روابط اقتصادی

در دیدار ایوان ایگورویچ، معاون نخست‌وزیر ایالت توور روسیه، و بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، دو طرف بر توسعه روابط تجاری با به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی و تلاش برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی ایرانی و روس با توانمندی‌های یکدیگر تاکید کردند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی تهران، هیات تجاری ایالت توور روسیه به سرپرستی معاون نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی این ایالت و همراهی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت توور و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی این منطقه در دیدار با دبیرکل اتاق تهران، با تاکید بر توسعه روابط تجاری این ایالت از روسیه با ایران و تلاش برای گشایش معابر تجاری میان دو طرف، به برخی فرصت‌های همکاری با بازار ایران و تبادل تولیدات و نیازمندی‌های دو کشور اشاره کردند و یادآور شدند که تجار و فعالان اقتصادی ایران، این امکان را خواهند داشت تا از طریق ایالت توور که در محدوده جغرافیایی مسکو و سنت‌پترزبورگ واقع شده، به دیگر بازارهای روسیه دسترسی داشته باشند.

در این جلسه همچنین، رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی روسیه در تهران، از سفر رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران طی روزهای آینده با هدف ایجاد بستر مالی برای تسهیل در نقل‌وانتقالات پولی میان دو کشور، خبر داد.

در این دیدار، ایوان ایگورویچ، معاون نخست‌وزیر ایالت توور روسیه، پس از ارائه توضیحاتی در رابطه با اقتصاد این ایالت و اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال ۲۰۲۳ به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است، یادآور شد که حجم تبادلات تجاری منطقه توور روسیه با ایران طی دو سال اخیر، ۲.۳ برابر افزایش داشته و چشم‌انداز رو به جلو از مناسبات این منطقه با ایران قابل تصور است.

وی از تولید محصولات خوراکی و غذایی، واگن و لوکوموتیو و همچنین الوار و فرآورده‌های چوبی به عنوان بخشی از اقتصاد این ایالت یاد کرد و اظهار امیدواری کرد با کمک دولت‌های دو کشور و همراهی بخش‌خصوصی، گشایش‌هایی در بخش حمل‌ونقل و همچنین مبادلات مالی و پولی دو کشور ایجاد شود.

در این جلسه بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز در سخنانی به ظرفیت کمتر پرداخته شده دریای خزر در توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بسترهای حمل‌ونقل کالا میان دو کشور باید به سرعت تقویت شده و توسعه یابد، یادآور شد که اتاق تهران طی ماه‌های اخیر بررسی توسعه ظرفیت دریای خزر در راستای تسهیل و افزایش مبادلات ایران با روسیه و دیگر کشورهای این منطقه را در دستورکار قرار داده است و اتاق تهران در این زمینه، آمادگی همکاری و مشورت با سفارت روسیه در تهران است.

دبیرکل اتاق تهران تصریح کرد که اتاق تهران در خصوص ایجاد بستری مالی برای گشایش در تبادلات پولی تجار دو کشور ایران و روسیه، راهکار عملیاتی را تدوین کرده که می‌توان در مذاکرات مقامات بانکی دو کشور ارائه دهد.

عشقی با اشاره به امکان اشتراک‌گذاری فهرستی از شرکت‌های طرف همکاری از ایران و ایالت توور روسیه با اتاق بازرگانی و صنعت توور از جمله دیگر همکاری‌های این دو اتاق را ایجاد فرصت شناخت بازارهای دو کشور و همچنین فرصت‌های آموزشی به ویژه در حوزه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد.

کد خبر 63465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =