درخواست افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به یک میلیارد یورو/ پیشنهاد تشکیل بیمه اتکایی صادرکنندگان شانگهای

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: در صورتی که سرمایه این صندوق از ۲۴۷ میلیون یوروی فعلی به یک میلیارد یورو افزایش یابد، امکان صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌ نامه تا سقف پنج تا شش میلیارد یورو برای صادرکنندگان وجود دارد.

سیدامیر برهانی نائینی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره ناکافی بودن افزایش سرمایه سال گذشته این صندوق در مقایسه با سرمایه نهادهای مشابه در منطقه، افزود: بسیاری از کشورهای منطقه ما تحریم نیستند و امکان گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) در آنها فراهم است و تراکنش‌های سوئیفتی دارند اما ایران تحریم است و محدودیت‌های گشایش ال سی و دسترسی به سوئیفت داریم.

وی ادامه داد: براین اساس حتی نباید ارزش و سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را با همتایان آن در منطقه مقایسه کرد زیرا نیازمندی ما به بیمه صادراتی و ضمانت‌نامه‌های آن بسیار بیشتر است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر به شرکای تجاری عربستان و ترکیه نگاه کنیم، می‌بینیم که بیشتر صادرات آنها به کشورهای اروپایی و کم ریسک است و همزمان صادرات ایران بیشتر به کشورهای با ریسک متوسط و بالا انجام می‌شود و برای صدور بیمه‌نامه از این جهت هم در مضیقه هستیم.

برهانی تاکید کرد: نهاد مشابه صندوق ضمانت صادرات ایران در عربستان پنج برابر و اگزیم‌ بانک ترکیه هم ۱۲ برابر ما سرمایه ثبتی دارند کما اینکه مشکل تراکنش بانکی ندارند ولی بازارهای صادراتی ما عراق، افغانستان و سوریه است. از این نظر ما در مضیقه حداکثری هستیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در عین حال اظهار داشت: هرچند ما باید شرایط اقتصادی کشور خود را هم در نظر داشته باشیم. ما می‌دانیم که تمام نهادهای دولت تحت فشار هستند و اقدام وزارت صنعت در افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیون یورویی صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته از این نظر قابل دفاع است.

وی درباره اینکه پیشنهاد این صندوق برای افزایش سرمایه چه میزانی است، به اگزیم‌نیوز گفت: پیشنهاد ما افزایش سرمایه صندوق به یک میلیارد یورو در کوتاه مدت است. این پیشنهاد در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت به تصویب رسیده و معاون اول رییس جمهوری وزارت اقتصاد، صنعت و سازمان برنامه مکلف به پیگیری آن کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد در صورتی که سرمایه صندوق ضمانت صادرات به یک میلیارد یورو افزایش یابد، این صندوق متعهد به صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه تا سقف پنج تا شش میلیارد یورو برای صادرکنندگان خواهد بود که عمده این صادرکنندگان نیز در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، مواد غذایی، دانش بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط خواهند بود.

برهانی نائینی درباره همکاری صندوق ضمانت صادرات با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز اظهار داشت: به غیر از نهاد مشابه خودمان در روسیه و ارمنستان، با اگزیم‌گارانت بلاروس قرارداد همکاری داریم.

این مقام مسئول گفت: در حال گفت‌وگو با چایناشور چین هم هستیم؛ هرچند که کار در بازار چین بسیار سخت است اما مذاکرات خوبی برای همکاری با این نهاد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در هیات دولت پیشنهاد دادیم که مانند اتحادیه امان که کشورهای اسلامی صادرات یکدیگر را بیمه اتکایی می‌کنند، یک اتحادیه مشابه در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان اتحادیه بیمه‌گر صادراتی کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کنیم تا ریسک صادرات بین اعضا کاهش یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و اعضای سازمان توسعه تجارت ایران بدنبال مطرح کردن این پیشنهاد هستند.

کد خبر 63279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =