قالیباف: صندوق توسعه ملی کانونی برای پیشرفت کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی را به عنوان محل حفظ دارایی‌ها نمی‌دانیم، گفت: این صندوق نقطه کانونی برای پیشرفت کشور است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمدباقر قالیباف در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی که با موضوع حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در نشستی مهم و تأثیرگذار در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم به مجلس از سوی دولت که پایه‌ای برای حرکت‌های بعدی کشور خواهد بود، افزود: ما به‌عنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام(ره) و فرمایش و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران، برای هر تصمیم و سیاست موظف هستیم شرایط محیطی خود را در حوزه داخلی و خارجی به صورت دقیق و با نگاهی راهبردی شناخته و تحلیل کنیم و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و این موضوع برای برنامه‌ریزی برنامه پنج ساله بسیار مهم است.

وی افزود: در سیاست ارزی و ریالی خودمان باید تصمیم بگیریم که چه می‌خواهیم کنیم. آیا ارز صرفاً کالایی در فرآیند عرضه و تقاضاست؟ یا ارز یک متغیر هم هست؟ ارز یک متغیر مستقل یا وابسته نیست، اما حتماً یک متغیر میانه و واسطه و تأثیرگذار بر اقتصاد ماست. پس باید برای آن تصمیم بگیریم.

رئیس مجلس یادآور شد: مشخص است که فرق است بین سرمایه و ثروت. اما شجاعت این را نداریم در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا این دو را از یکدیگر تفکیک نمی‌کنیم. شاید هم برنامه و توانش را نداریم. هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید. آیا سیاست‌های ما توزیع ثروت موجود است یا اولویت با سیاست‌های خلق ثروت است؟ اگر این را معلوم کردیم، در قانون‌گذاری و اجرا تکلیفمان روشن می‌شود.

رئیس مجلس با اشاره به پیشرفت کشور برابر با ۱۰ سال در حوزه فناوری و دانش بنیان در سال های اخیر، گفت: امروز قدرت‌های جهانی و سایر کشورها در این کره خاکی بر این اعتقاد هستند که در آستانه تغییری تحت عنوان تغییر نظم جهانی قرار داریم که در این بین باید ببینیم جای ما کجا بوده و قطعاً باید در نقطه‌ای برتر نسبت به گذشته در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه قطعاً در حوزه مسائل داخلی نیز بنا به فرامین رهبر معظم انقلاب نیازمند یک تحول هستیم، یادآور شد: این تحول از سوی رهبری در سال ۱۳۹۹ به صورت دقیق ترسیم شد و فرمودند که امام(ره)، امام تحول بود و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم لذا ما باید بدانیم جایمان در کجای هندسه جهانی است و با فهم آن باید عناصر و عوامل آن را شناخته و نقشه‌راه را ترسیم کنیم و بدانیم در پی آن نیازمند تحول در حوزه حکمرانی سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصادی و دفاعی و امنیتی هستیم که مبتنی بر گام دوم انقلاب باشد.

دیوانسالاری و تعارض منافع، دو چالش جدی در مسیر حکمرانی نوین است

قالیباف با بیان اینکه در حکمرانی نوین باید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کرد، اظهار داشت: باید بدانیم که حرکت ما مبتنی بر حرکت حضرت امام(ره) یعنی معنویت، عقلانیت و عدالت باشد و باید بدانیم که وقتی در این مسیر گام برمی‌داریم بر بستر دو عنصر مهم ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و مردمی سازی طی مسیر کنیم تا به موفقیت برسیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان درباره چالش‌های موجود در مسیر نیز گفت: ما دیوانسالاری بسیار کهنه، مستحکم و سرکش داریم به طوری که امروز ۳ قوه نداریم بلکه ۴ قوه داریم و این قوه دیوانسالاری بر ۳ قوه دیگر حکمرانی می‌کند و در کنار آن تعارض منافع نیز یکی از چالش‌های جدی است که یکی از مسائلی که مقرر کردیم در ابتدای مجلس به آن بپردازیم این بود که در مجلس یازدهم یکی از پازل‌هایی که باید تکمیل کنیم طرح مربوط به مدیریت تضاد منافع است که به قانون تبدیل شود.

برای تدوین برنامه هفتم نیازمند فهم مشترک هستیم

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد در مسیر سخت و زمان بری قرار داریم که نیازمند جهاد تصمیم هستیم؛ تصمیمی که مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی و شجاعانه و از سر محبت و با همگرایی و باورهای مشترک گرفته شود و حاضر باشیم برای این تصمیم‌گیری‌ها آبروی خود را به مردم هدیه کرده و نگران تهمت‌ها نباشیم.

قالیباف افزود: امروز که در آستانه ارائه برنامه هفتم به مجلس و نیازمند یک فهم مشترک از این برنامه هستیم تا درکی واقعی از آن داشته باشیم تا هر کسی تعبیر شخصی از آن نداشته باشد و در تعریف، توصیف و تبیین برنامه باید مشترک باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آنقدر منابع نداریم که بتوانیم اولویت‌های متعدد مشخص کنیم بلکه باید اولویت‌های مشترک و محدودی انتخاب کنیم. آنقدر زمان از دست داده‌ایم که فرصت نداریم روش‌های متنوعی را به کار بگیریم بلکه باید اتفاق نظر در انتخاب یک روش داشته باشیم تا بتوانیم در برنامه هفتم موفق باشیم.

کد خبر 63244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =