دستیابی به تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و عمان

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به رشد ۴۱ درصدی مبادلات تجاری بین ایران و عمان، امکان رسیدن به سطح تجارت سه میلیارد دلاری در بازه زمانی کوتاه مدت میان دو کشور وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، «غلامحسین شافعی» روز دوشنبه در همایش تجاری ایران و عمان با بیان اینکه روند صعودی مبادلات تجاری دو کشور بیانگر چشم انداز مثبت در توسعه روابط است، تصریح کرد: گزارش های آماری نشان می دهد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عمان ۵۱ درصد و واردات ۲۹ درصد رشد داشته و ادامه این روند نشانه می دهد که هدف گذاری برای رسیدن مبادلات تجاری بین دو کشور به سطح سه میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت دور از دسترس نیست.

شافعی اظهار داشت: هرچند که بواسطه تبادل هیات های تجاری به صورت منظم و مستمر میان اتاق ها شناخت نسبتا خوبی از ظرفیت های اقتصاد و تولیدی ایجاد شده است اما لازم است به نکاتی در خصوص پیشبرد هر چه بیشتر روابط اقتصادی با تکیه بر اجرایی شدن برخی از ظرفیت های استفاده نشده توجه کرد.

وی با بیان اینکه زمینه های متعددی برای همکاری های تجاری و مبادلات کالایی وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: با وجود تامین نیازهای بازار از سوی دو کشور، برای برنامه ریزی بلند مدت و پایدار توسعه روابط اقتصادی باید به سمت سرمایه گذاری های مشترک در دو کشور حرکت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید فراهم کردن تسهیلات و امکانات لازم از سوی دو دولت پیگیری شود،‌ گفت: همچنین اتاق های مشترک دو کشور باید برای شناسایی پروژه های دارای مزیت نسبی و بررسی جزئیات و عملیاتی شدن این موضوع برنامه ریزی لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: توسعه همکارهای ترانزیتی و بندری و استفاده از ظرفیت و مزایای مناطق آزاد دو کشور همچنان به عنوان زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت های بخش خصوصی مورد توجه است که در این زمینه اقدامات تکمیلی و زیربنایی توسط دو دولت در دو کشور باید صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشورمان در حوزه های معادن، دانش بنیان و فناوری اطلاعات ایران به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته است گفت: بر همین اساس پیشنهاد می کنیم در همکاری میان شرکت های ایران و عمان این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تبادل هیات های تجاری تخصصی و سرمایه گذاری میان دو کشور منجر به توسعه روابط تجاری میان بخش های خصوصی می شود، تصریح کرد: این روند نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان دولتی است.

شافعی تاکید کرد: گردشگری سلامت، انرژی، احداث نیروگاه های بادی، خورشیدی و تاسیسات آب و فاضلاب از زمینه های جدید همکاری است که امکان بهره گیری از شرکت های ایران در این بخش کاملا وجود دارد.

عبور تجارت ایران و عمان از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار

جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان نیز با بیان اینکه سال گذشته حجم مبادلات تجاری به بالاترین سطح در تاریخ روابط تجاری ایران و عمان رسید، تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده، حمایت همه جانبه دو دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی، حجم تجارت دو کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.

وی افزود: حجم صادرات ایران به عمان از ۱۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید و حجم واردت ایران از عمان از ۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

به گفته رازقی، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال با رشد ۴۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به رکورد بی سابقه ای دست یافت.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور با شناسایی ظرفیت های تولیدی و تجاری کشور، تبادل هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه های تخصصی تحقق می یابد، گفت: در پی تفاهمنامه منعقد شده میان اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در فوریه ۲۰۲۲ مقرر شد که اتاق برنامه منسجمی در تبادل هیات های تجاری با محوریت تبادل تجاری میان استان های دو کشور، اتحادیه و تشکل های تخصصی و نیز فراهم آوردن تسهیلات مناسب جهت حضور شرکت های دو کشور در نمایشگاه های تخصصی ایران و عمان فراهم آورد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه این کشور تولیدات متنوعی دارد که ایران در برخی از آنها واردکننده محسوب می شود، تاکید کرد: فعالان اقتصادی ایران هیچ اطلاعی نسبت به تولیدات عمان ندارند و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه های تخصصی می تواند در این راستا کمک کننده باشد.

وی اظهار داشت: آی تی، استارت آپ ها، نانو تکنولوژی و شرکت های دانش بنیان از محورهای توسعه تجارت میان دو کشور است که ایران از پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.

وی افزود: کشور ایران از واحدهای تولیدی توانمند مثل فرآورده های معدنی، محصولات پایین دستی پتروشیمی، محصولات غذایی، مصالح ساختمانی، ماشین آلات و قطعات صنعتی برخوردار است که با توجه به تحریم های ظالمانه صادرات ایران با مشکلات عدیده ای روبرو است.

کد خبر 63064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =