تشکیل وزارت بازرگانی دلال‌بازی‌ها را تعطیل می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تشکیل وزارت بازرگانی را برای تنظیم نظام توزیع و نظارت بر بازار کشور ضروری دانست و گفت: با تفکیک وزارت صمت، واسطه‌گری و دلال بازی در بازار کالاهای اساسی کاهش خواهد یافت.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، حسین رییسی درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی که مجلس شورای اسلامی نیز به آن موافقت کرد، افزود: تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی یک ضرورت است. دلیل نخست آن حجم گسترده امور و فعالیت‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد که شاید برخی از آنها با یکدیگر سنخیت ندارند و بخشی از بی ثباتی مدیریتی نیز به حجم وسیع این امور مربوط است.

نماینده مردم جاسک و میناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نظام توزیع در کشور، اظهار داشت: با تشکیل وزارت بازرگانی واسطه‌گری و دلال بازی را که در برخی از صنایع، بازار و معیشت مردم وجود دارد حذف می‌شود.

وی ادامه داد: دلال بازی ها علاوه بر ایجاد گرانی و تورم، گران فروشی را هم به مردم تحمیل کرده و بر التهاب بازار افزوده است.

نماینده مردم شرق استان هرمزگان با بیان اینکه تمرکز وزارت جهادکشاورزی و صمت در زمان فعلی بر تولید است، گفت: این نحوه تمرکز بر فعالیت سبب غافل شدن از نظام توزیع و تنطیم بازار شده است و اگر وزارتخانه تخصصی در این باره شکل بگیرد و به صورت متمرکز بر توزیع و صادرات نظارت کند، آثار مثبتی را در قیمت کالاها و توزیع آنها در جامعه شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس افزود: در بررسی جزییات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، مهم این است که قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی نیز دیده شود تا بخش کشاورزی کشور آسیب نبیند. چرا که اگر همه اختیارات به وزارت بازرگانی واگذار شود، ممکن است وزارتخانه جدید بدون توجه به تولید محصولات کشاورزی اقدام به واردات بی رویه کند.

وی خاطرنشان کرد: باید در کمیسیون مربوط مجلس چکش کاری لازم برای لایحه تشکیل وزارت بازرگانی انجام شود و تمام زوایای تاسیس وزارتخانه جدید دیده شود تا بخش کشاورزی و بازرگانی کشور به ویژه تولید کنندگان کشاورزی هیچ کدام آسیب نبینند.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با تقاضای دو فوریت برای بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

در این رای گیری ۱۴۳ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، اخذ شد.

کد خبر 62945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =