نگاهی به دیپلماسی اقتصادی عربستان در چشم‌انداز ۲۰۳۰

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گزارش «دیپلماسی اقتصادی عربستان» را بر اساس بررسی ساختار اقتصادی و تجاری عربستان و مهم‌ترین اسناد و استراتژی‌ های کلان اقتصادی این کشور منتشر کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، دیپلماسـی اقتصادی عربستان در پیامد طراحی و اجرای چشم‌انداز ۲۰۳۰ در مسـیر دگرگونی قرار دارد. در قالب ایـن چشم‌انداز، ارتقای موقعیت عربستان به‌عنوان هاب جهانی تجارت و سرمایه‌گذاری و کشــوری برخوردار از موقعیت برتر در جهان اسلام به اهـداف کلیدی دیپلماسی اقتصادی بدل شده‌اند.

افـزون بـر این سند جدید توسعه صنعتی ایـن کشـور که بـر پایه کاهش نقش نفت در اقتصاد ایـن کشــور و همراهی به انقلاب چهارم صنعتــی طراحـی شـده اسـت نیز در شکل‌دهی به دیپلماســی اقتصـادی نقش‌آفرین اسـت.

در راستای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰، سـاختار نهـادی دیپلماسی اقتصادی عربسـتان در سال‌های اخیـر در راستای تمرکزگرایـی و افزایـش اختیـارات نهادهـای بوروکراتیـک متحـول شـده اسـت.

شورای همکاری خلیج‌فارس همچنان در کانون دیپلماسـی اقتصادی عربسـتان قـرار دارد و ایـن کشـور از مسـیر شورای همکاری مذاکـرات آزادسـازی تجـاری را به‌پیش می‌برد.

در حـوزه سرمایه‌گذاری، عربستان کوشیده تا اصلاحات بنیادینـی در راستای جذب سرمایه خارجی صـورت دهد. از دیگـر سـو تلاش می‌کند تـا مازاد درآمدهای نفتی را در بخش‌های جذاب و آینده‌دار زنجیره‌های ارزش سرمایه‌گذاری کنید.

کمک‌های توسعه‌ای عربستان به‌عنوان بخش مهمی از دیپلماسی اقتصادی این کشور بر جهـان درحال‌توسعه متمرکز شده و در راستای منافع ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایـن کشـور صـورت می‌گیرد.

برای مطالعه این گزارش بر روی دیپلماسی اقتصادی عربستان کلیک کنید.

کد خبر 62498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =