دو چالش جدید در روابط تجاری تهران-آنکارا

دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه از دو چالش جدید یعنی مشکل امنیت و معضل حمل و نقل به عنوان دو مشکل در مسیر تجارت دو کشور نام برد

دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: هدف اصلی نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه بررسی موانع گمرکی پیش روی دو کشور در جهت تسهیل تجارت دو جانبه است. صنایع کوچک و متوسط از مهمترین زمینه های همکاری مشترک میان دو کشور است.

جلال ابراهیمی دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه در خصوص نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز توضیح داد: این نشست 25امین نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه است که با حضور نماینده ایران، نمایندگان اتاق های شمال غرب کشور و وزیر اقتصاد، وزیر گمرک و تجارت و نیز وزیر ارتباطات حمل و نقل و دریانوردی ترکیه در قونیه یکی از 5 مرکز بزرگ صنعتی ترکیه در حال برگزاری است. هدف اصلی در این کمیسیون بررسی موانع گمرکی پیشروی دو کشور در جهت تسهیل تجارت دو جانبه است.

وی ادامه داد: در این کمیسیون به بررسی موانع تعرفه ای پرداخته می شود. کاهش یا افزایش تعرفه بعضی از کالاها، توافق بر ورود، تعدیل یا از دور خارج کردن بعضی دیگر از کالاها یا به طور عمومی تر کاهش روز به روز موانع اقتصادی ایران و ترکیه در زمینه های حمل و نقل، تعرفه های گمرکی و پرداخت تسهیلات جهت ایجاد دروازه های باز و دریچه های الکترونیکی از زمینه های مورد بحث در این کمیسیون است.

ابراهیمی مشکلات گمرکی را از دیگر مسایل مورد بحث در این کمیسیون دانست و گفت: علاوه بر موارد فوق به بررسی مشکلاتی همچون صادرات و واردات مجدد، قاچاق، تجارت ترجیحی پرداخته می شود موارد مورد بحث در این کمیسیون تنها به مسایل تجاری منتهی نمی شود بلکه مسایلی در خصوص انرژی، گردشگری، بانکی و حتی کنسولی با حضور وزرا و مسوولین مربوط به هر بخش گفتگو و تبادل نظر می شود. در پایان این نشست نیز دو طرف با امضای یادداشت تفاهمی بررسی بیشتر این موضوعات را به کمیسیون های فردی واگذار می کنند.

دبیر کل شورای مشترک ایران و ترکیه مشکل اصلی تجار ایرانی را در ترکیه امنیت و حمل و نقل دانست و توضیح داد: در شرق ترکیه با مشکلات امنیتی مواجه هستیم مثلا در مسیر بازرگان شاهد مشکلات امنیتی رفت و آمد بازرگانان یا حتی گردشگران هستیم. در حوزه حمل و نقل نیز نیازمند راه اندازی خطوط مستقیم هوایی به شهرهای ایران و ترکیه هستیم. وی ادامه داد: در این خصوص خوشبختانه اخیرا فرودگاهی در منطقه آزاد ماکو احداث شده است که با احداث آن شاهد سفر بسیاری از کارخانه داران و سرمایه گذاران ترک به این منطقه بودیم.

ابراهیمی مهمترین زمینه مشترک همکاری میان دو کشور را در صنایع کوچک و متوسط دانست و افزود: ایران می تواند در حوزه قطعه سازی و تکمیل سازی ماشین آلات صنعتی بخصوص در صنایع کوچک و متوسط با ترکیه همکاری کند.

وی در خصوص تعرفه های ترجیحی میان دو کشور نیز توضیح داد: آنچه مسلم است ترکیه در حوزه محصولات کشاورزی، دامی، پوست، چرم و داروهای گیاهی یکی از خریداران از ایران است و ایران نیز در خصوص واردات قطعات و ابزارآلات صنعتی علاقه مند به واردات از ترکیه است. بر همین اساس ترک ها علاقه مندند تا ایران در حوزه کشاورزی تعرفه های خود را کاهش دهد و بلعکس ایران نیز خواهان کاهش تعرفه ترکیه بر کالاهای صنعتی است.

ابراهیمی در پایان به صادرات مواد پتروشیمی به ترکیه اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه قیمت خوراک پتروشیمی در کشور ما بالاست ترکیه در این خصوص از عربستان واردات انجام می دهد در حالیکه تنوع تولید در ایران بیشتر است بنابراین این نشست فرصت خوبی بشمار می آید تا در خصوص شرایط حمل و قیمت این محصول مذاکره شده و زمینه صادرات مواد پتروشیمی را به ترکیه افزایش دهیم.

کد خبر 6168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =